De Mahindra’s, ze komen?

In een Italiaans autoblad zag ik een advertentie voor een nieuwe SUV. En wel een Mahindra. Blijkbaar willen de Indiers voet aan wal zetten in Europa? Hopelijk duurt het nog even voordat de eerste Mahindra SUV’s in Nederland verschijnen. Want de marketing, en trouwens ook de modellen, lijken nog niet bepaald optimaal.

De basis is goed. Mahindra is een groot Indiaas bedrijf dat in 1947 de eerste stappen op het automotive pad zette door de Jeep Willys op de Indiase wegen te brengen. Tegenwoordig is het een miljardenfirma die op vele terreinen en in meer dan 100 landen actief is. Eén van hun bekendste autoproducten is de Ssangyong Rexton, waarvan overigens deze maand een nieuwe versie verschijnt.

Onder de naam Mahindra worden verschillende modellen geproduceerd. De SUV die ze in Europa willen verkopen heet de XUV 500. Het persbericht nauwelijks over de motorisering. Wel worden teksten gebezigd als: “unmatched in terms of style, performance, technology, safety and comfort”, “excellent power to weight ratio, unmatched handling and an undiluted driving pleasure”  en mijn favoriet: “racing-inspired twin exhaust”.

Als de online folder eenmaal gevonden is wordt het nog fraaier. Als u zich afvroeg wat die zwarte vlakken op de voorkant doen: die doen de auto lijken op de kop van een cheetah! En die rare deurgrepen? Dat zijn de klauwen van de snelle kat!

Overigens heb ik ook de motorgegevens gevonden. Het gaat om een 2,2 liter turbodiesel met 140 pk en 330 Nm koppel bij een gewicht van 2450 kilo. Dat verstaan de Indiers dus onder “excellent power to weight ratio”.

Maar wel heeft de XUV volgens diezelfde folder oplaadpunten voor alle apparaten van de passagiers, een ingebouwde laptop houder en een plek om je paraplu op te bergen.

Overigens heeft Mahindra nog andere modellen, waaronder deze pickup. als hun top SUV al zulke bedaagde motortechniek heeft, dan vrees ik het ergste voor deze. Het ziet er ook niet uit, natuurlijk. Maar wie weet kan zo’n degelijk gebouwde 4×4 voor een heel laag prijsje wel een koperspubliek vinden.