Chevrolet Silverado

Chevrolet Silverado LTZ 2014Het is in Amerika groot nieuws als een binnenlandse fabrikant een nieuwe pickup truck aankondigt. En dat gebeurde onlangs bij General Motors. Vooruitlopend op de Detroit Auto Show toonden zij de geheel nieuwe Chevrolet Silverado en GMC Sierra trucks. Wat zij noemen light-duty pickup trucks met een small block motor. Jaja.

Alle motorgegevens zijn nog niet bekend, maar er is een lichte mate van downsizing te herkennen. Van de drie nieuwe motoren is de 4,3 liter V6 uiteraard het meest energiezuinig. Dit blok schijnt veel beter te zijn dan zijn V6 voorganger. Veel Amerikanen zullen waarschijnlijk toch gaan voor de 5,3 of 6.2 liter V8. De laatste wordt de ‘small block’ genoemd, het is een variant van de motor in de Corvette. Alle motoren zijn gekoppeld aan een zestraps automaat. Bij Ford worden nu al de meeste F-150s verkocht met een V6 en wie weet gaat dat bij GM ook nog eens gebeuren. De V6 EcoTec3 kan dankzij zijn grote inhoud gemakkelijk een trailer trekken, maar schakelt naar viercilindermodus als weinig vermogen gevraagd wordt. Dat geldt trouwens ook voor de V8’s, hoewel het daar iets gemakkelijker is: je schakelt gewoon de helft van de cilinders uit.

Je zou denken dat de pickup truck verder nauwelijks gewijzigd is. Maar dat is slechts schijn. De conservatieve kopersgroep houdt niet van fratsen. En gezien de prijs en de levensduur die van zo’n voertuig verwacht wordt zijn high-tech oplossingen als aluminium, carbon en hybride techniek niet gebruikelijk. De gemiddelde pickup truck in de V.S. is ruim 10 jaar oud, dus u kunt zich voorstellen hoe oud sommige werkpaarden zijn! Toch is er genoeg nieuws te melden. De 6,2 liter V8 heeft active noise cancellation, een technologie om het inschakelen van de viercilindermodus minder hoorbaar te maken.

Chevrolet Silverado interieur 2014Het frame en de opbouw zijn nieuw en deels gemaakt van hogesterktestaal. Nieuwe ophangpunten zorgen voor minder geluid en vibraties. De motorkap is van – jawel – aluminium. Auto Grade Braking remt automatisch af op de motor en ontlast zo de remmen. Hig-tech vindt zijn weg in de bak, want daar zorgen LED lichtjes voor zicht op de lading.

Een nieuw MyLink infotainment systeem gebruikt spraakherkenning, hoewel wij niet weten of knauwerig Texaans herkend wordt. In elk geval scheelt het knoppen en kan de chauffeur zijn ogen op de weg houden. Mocht er geen weg zijn, dan is het ZR-1 model als gebruikelijk uitgerust met 4×4 aandrijving, Rancho dempers, een beschermplaat voor de versnellingsbak en Hill Descent Control.