BMW X5 vernieuwd

BMW X5 2013BMW presenteert de compleet nieuwe BMW X5 (volgens de perstekst hé). Met een nog dynamischer uiterlijk, meer ruimte, gunstiger verbruikscijfers, meer luxe én flexibiliteit is deze derde generatie klaar om het succes van de voorgaande modellen te overtreffen. De uitrusting is verder uitgebreid en er is een grote keuze uit opties, inclusief veiligheids- en communicatiemogelijkheden van BMW ConnectedDrive.

De BMW X5 is ’s werelds bestverkochte Sports Activity Vehicle. Sinds zijn introductie in 2000 zijn er wereldwijd meer dan 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Het design van de compleet nieuwe, derde generatie BMW X5 is gericht op versterking van de dynamiek, maar ook op verlaging van de luchtweerstand. Het front oogt extra krachtig doordat de lichtunits met de dubbele ronde koplampen strak aansluiten op de verbrede grille met de dubbele nieren. Boven de lampen bevindt zich een LED verlichte rand. Nieuwe lijnen over de flanken zorgen voor fraaie schaduwvlakken en versterken de wigvorm van de carrosserie. Ondanks dat de afmetingen nauwelijks zijn toegenomen, maken horizontale lijnen de achterzijde breder en robuuster. De nieuwe BMW X5 is het eerste model van BMW met Aero Blades. Deze verticale luchtgeleiders bij de achteruit sluiten aan op de dakspoiler en verminderen eveneens de luchtweerstand. In combinatie met de Air Curtains aan de voorzijde, het Air Breather-systeem en de luchtgeleiders bij de voorwielkasten heeft de nieuwe BMW X5 nu een van de laagste luchtweerstandscijfers in zijn klasse: CW 0,31 (BMW X5 xDrive30d).

Krachtigere motoren en lager brandstofverbruik
BMW X5 2013De efficiency van de nieuwe BMW X5 is naar een nog hoger niveau getild. Het gereduceerde gewicht (tot 90 kg) en de verminderde luchtweerstand zorgen voor gunstige verbruikscijfers. Verder is besparing bereikt door aanpassingen aan het motormanagement en door de standaard automatische achttrapstransmissie. Dit in combinatie met BMW EfficientDynamics technologie met Auto Start Stop-functie, ECO PRO-rijmodus met coasting-functie en Proactive Driving Assistance. Dankzij een scala aan op efficiency gerichte maatregelen bereikt de BMW X5 sDrive25d (met achterwielaandrijving) een voor dit segment zeer lage CO2-uitstoot van 149 g/km bij een brandstofverbruik van 5,6 l/100 km.

Bij het debuut van het nieuwe model later dit jaar zijn aanvankelijk drie versies verkrijgbaar. Dat is de BMW X5 xDrive50i met de nieuwe generatie V8 benzinemotor van 330 kW (450 pk), de BMW xDrive 30d met een verbeterde zescilinder-in-lijn dieselmotor van 190 kW (258 pk) en de BMW X5 M50d M Performance met een zescilinder-in-lijn dieselmotor met drie turbo’s, die goed is voor 280 kW (381 pk). Later volgen behalve de genoemde BMW sDrive25d nog de BMW xDrive25d, BMW xDrive40d en BMW X5 xDrive35i. Alle uitvoeringen voldoen met hun emissies aan de toekomstige Euro 6-norm die pas gelden per september 2014.

Meer interieurruimte
Het opnieuw vormgegeven dashboard van de BMW X5 maakt het interieur ruimer. Dat komt doordat de bovenrand lager is en doordat de zitpositie is verhoogd. De sierstroken, die in tal van materialen leverbaar zijn, lopen van het dashboard door in de voor- en achterportieren. Een opvallend element is het 10,25-inch display als integraal component van het BMW iDrive bedieningssysteem. De achterbank van de BMW X5 is nu in drie delen neerklapbaar (40:20:40), waardoor de bagageruimte vergroot kan worden van 650 naar 1.870 liter, respectievelijk 30 en 120 liter meer dan in het vorige model. Optioneel is een derde zitrij leverbaar, zodat er maximaal zeven inzittenden meekunnen. De in twee delen te openen achterklep is standaard elektrisch te openen en te sluiten met de afstandsbediening of met een schakelaar vanaf de bestuurderspositie. Met de uitvoeringspakketten Design Pure Experience, Design Pure Excellence en M Sportpakket zijn de uitstraling van het interieur en die van het uiterlijk sterk op de persoonlijke voorkeuren af te stemmen.

Intelligente aandrijving
De BMW X5 xDrive -uitvoeringen zijn voorzien van intelligente vierwielaandrijving, die onder de meest uiteenlopende omstandigheden zowel on- als offroad maximale tractie garandeert. Met Driving Experience Control kan de bestuurder kiezen uit de rijmodi COMFORT, SPORT, SPORT+ en ECO PRO. Afhankelijk van de modus is de gasrespons, de stuurkarakteristiek en de schakelkarakteristiek van de automatische transmissie gericht op comfort, dynamiek en/of een gunstig verbruik. Met het optionele Dynamic Performance Control is de rijkarakteristiek en de wegligging nog meer naar de eigen persoonlijke voorkeuren in te stellen en verfijnd af te stemmen op de omstandigheden zowel on- als offroad. De gekozen instellingen worden weergegeven op de nieuwe xDrive -display.

Voor de BMW X5 is nu ook het complete scala aan veiligheids- en communicatiesystemen beschikbaar die onder de noemer BMW ConnectedDrive vallen. Dat zijn onder meer de jongste versie van BMW Head-Up Display met de nieuwe grafische lay-out, BMW Night Vision met detectie van mens en dier, en de unieke Dynamic Light Spot-functie om overstekend wild al vroeg letterlijk in de schijnwerper te zetten. Ook is vanaf eind 2013 de nieuwe automatische inparkeerhulp BMW Parking Assistant beschikbaar, net als de Traffic Jam Assistant, die bij het rijden in de file tot een snelheid van 40 km/u gas geven, remmen en besturing overneemt.

De compleet nieuwe BMW X5 staat vanaf 16 november 2013 bij de Nederlandse dealer.