BMW X5 ook hybride?

BMW Concept X5 eDriveBMW introduceert op de komende IAA in Frankfurt de BMW Concept X5 eDrive. Met dit studiemodel combineert BMW het beste van twee ‘Drive-werelden’: het rijplezier van BMW’s vierwielaandrijving xDrive met de efficiency van de elektrische aandrijflijn eDrive. Het resultaat is een verbruik van slechts 3,8 l/100 km, gekoppeld aan het prestatieniveau dat van een BMW verwacht mag worden.

De BMW eDrive-aandrijflijn van de BMW Concept X5 eDrive omvat een viercilinder verbrandingsmotor met BMW TwinPower Turbo techniek en een eveneens door BMW ontwikkelde elektromotor met een vermogen van 70 kW (95 pk).

De bestuurder heeft de keuze uit drie rijmodi: hybride, volledig elektrisch en de Safe Battery-modus. De hybridestand biedt een optimale balans in sportiviteit en efficiency. Met de boost-functie ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor voor optimale prestaties. Hierdoor vergt de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u minder dan 7 seconden.

In de volledig elektrische modus kan de BMW Concept X5 eDrive maximaal dertig kilometer emissievrij afleggen. De topsnelheid in deze stand bedraagt 120 km/u.

In de Safe Battery-modus wordt de actuele accucapaciteit bewaard en kan worden ‘gespaard’ voor bijvoorbeeld een langere emissievrije rit door de stad.

3,8 l/100 km
Net als alle andere modellen in het BMW-gamma is ook de BMW Concept X5 eDrive voorzien van een ECO PRO-modus. In deze stand werken de elektrische aandrijflijn en de verbrandingsmotor zo efficiënt mogelijk samen. Daarbij verbruikt de BMW Concept X5 eDrive slechts 3,8 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van minder dan 90 g/km.

De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion-accu. Het opladen daarvan is mogelijk via elk huisstopcontact, een Wallbox en openbare laadpunten. De laadkabel is op te bergen in een daarvoor bedoelde ruimte onder de laadvloer. Daar weer onder bevindt zich de accu. Door de plaatsing van de accu onder de laadvloer is niet alleen nagenoeg alle bagageruimte behouden, het is ook de veiligste plaats voor de accu in het geval van een ongeval.

Subtiele designelementen accentueren het efficiënte karakter van de BMW Concept X5 eDrive. Zo zijn de lamellen in de grille, de spijlen in de luchtinlaten en de inleg in de achterbumper uitgevoerd in de kleur BMW i Blue, dat speciaal voor de BMW i-modellen is ontwikkeld. De blauwe accenten vormen bovendien een fraai contrast met de metallic lak Silverflake waarin de carrosserie is uitgevoerd. De BMW Concept X5 eDrive is verder voorzien van speciale dakrails en een connector voor de oplaadkabel die blauw oplicht tijdens het laden. De aerodynamische vorm van de lichtmetalen 21-inch wielen oogt niet alleen fraai, maar draagt ook bij aan de reductie van de luchtweerstand.

Connectiviteit 2.0
Dankzij nieuwe functionaliteiten van BMW ConnectedDrive weet de bestuurder altijd hoeveel kilometers hij nog elektrisch aangedreven kan afleggen. Het systeem houdt voor de berekening van de actieradius niet alleen rekening met de rijstijl, maar gebruikt ook parameters zoals de verkeersdrukte en de route. Ook laadpunten op de geplande route worden aangegeven.

Met de Remote app beschikt de bestuurder via zijn smartphone over informatie met betrekking tot de status van de accu, de actieradius van de auto en beschikbare laadpunten langs de route. Via de app zijn bovendien de airconditioning en de verwarming op afstand te bedienen.

BMW ziet veel mogelijkheden om met elektrische aandrijving het brandstofverbruik en de emissies sterk terug te dringen. De BMW i3 is BMW’s eerste volledig elektrisch aangedreven productieauto en debuteert tijdens de aanstaande IAA in Frankfurt. Hij wordt daar geflankeerd door de BMW Concept X5 eDrive. Na de vorig jaar onthulde BMW Concept Active Tourer is dit de tweede plug-inhybride die gebruikmaakt van BMW eDrive.