Autotest – Toyota RAV4 Hybrid Executive Business

Toyota RAV4 hybrid 2016 test reviewSUVLifestyle reed in de nieuwe Toyota RAV4 Hybrid. Dit type RAV4 is nu ruim drie jaar op de markt en recent voorzien van een facelift. Daarbij is ook een hybride variant gekomen. Maar er zijn ook benzine- en dieseluitvoeringen om uit te kiezen. Ik vond de hybride variant het meest interessant. Want hoe rijdt dat nu?

De nieuwe RAV4 is er vanaf € 33.995 in een handgeschakelde tweeliter benzine uitvoering. Een diesel staat vanaf € 35.995 in de prijslijst. De hybride uitvoering die wij reden is een 2.5 Hybrid automaat met het Executive Business pakket plus nog enkele accessoires. Zo kost de auto ruim € 46.000.

Toyota RAV4 hybrid 2016 test reviewDat is natuurlijk een fors bedrag, maar het is dan ook een ruime, goed uitgeruste en naar verwachting zuinige auto. Ter vergelijking: de nieuwe Mercedes-Benz GLC is in zijn meest kale uitvoering tien mille duurder en (nog) niet als hybride verkrijgbaar.

Motor en aandrijving

rav4hybrid2016_rijtest1De hybride uitvoering van de RAV4 is uitgerust met een 2,5 liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor met bijbehorend accupakket. De benzinemotor levert 155 pk en de elektromotor 143 pk. Het gecombineerd vermogen wordt opgegeven voor 197 pk of 145 Kw. Toch is een 0-100 tijd van 8,3 seconden haalbaar, net als een top van 180 km/h. Die acceleratie is mede te danken aan een efficiënte CVT automaat.

De voorwielen worden door de benzinemotor aangedreven en de elektromotor bedient de achterwielen. Alle wielen kunnen bij het afremmen energie terugvoeren naar het accupakket.

Het AWD-i systeem van Toyota regelt het vermogen tussen de voor- en achterwielen, maar er is geen mechanische verbinding. Een echte terreinwagen is de RAV4 Hybrid is onze ogen dan ook niet, maar daar koopt niemand hem voor. Wel als caravantrekker. En dat kan. Want hij mag 1650 kilo trekken en ook nog 85 kilo op het dak meenemen. We vrezen dat de 56 liter tank dan wel snel leeg is…

Carrosserie

rav4hybrid2016_zijkantDe Toyota RAV4 profiteert van een flinke facelift. Daarbij valt vooral de nieuwe neus op. Ik vind het wel wat, die wat gluiperige oogjes, mistlampen op de hoeken en daartussen een grote bek. De auto ziet er weer modern en strak uit. Het op de achterklep geplaatste reservewiel van de oude RAV4’s zijn we al een tijdje kwijt. De achterklep is trouwens in de testauto elektrisch e. Hij gaat naar boven omhoog en kan bovendien met een zwaai van de voet bediend worden. De bagageruimte is fors. Alleen een hobbel helemaal achteraan, tegen de rugleuning van de (verstelbare) achterbank, duidt op de aanwezigheid van accu’s.

Het interieur is zeker fraai te noemen. De RAV4 die we jaren geleden testten had een bijna kinderlijk simpel dashboard met veel plastic. De gereden Executive Business uitvoering laat het breed hangen, met lederen bekleding, een met leer bekleed dashboard, veel knoppen en een touchscreen navigatie. Maar daarover later meer.

Uitrusting

rav4hybrid2016_interieurDe RAV4 is standaard heel behoorlijk uitgerust. De Executive Business uitvoering heeft daarbij een navigatiesysteem met Toyota Touch 2 en een achteruitrijcamera, Bluetooth integratie, een Blind Spot Monitor, Rear cross traffic alert, parkeersensoren rondom en een panoramic view monitor die een totaalbeeld rondom de auto kan tonen.

Als extra zat op de testauto Toyota Safety Sense. Dit is een combinatiepakket met de volgende technologieën: Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning, Automatic High Beam, Pre-Collision System en Road Sign Assist.

Rijtest

rav4hybrid2016_tellerpartijWat als eerste opvalt is de luxe bij met name deze uitvoering van de RAV4. De sleutel kan in de zak blijven, de auto gaat open wanneer je de deurgreep aanraakt. Met een startknop wordt de auto tot leven gewekt, maar dat hoor je niet. Er staat alleen een aanduiding in de linker teller dat de auto ‘ready’ is. Nadat de automaat in D is gezet rijdt de auto natuurlijk gewoon weg. Eventueel geluidloos, zoals we dat kennen van bijvoorbeeld de Prius. Bij het eerste verkeerslicht gedroeg onze hybride zich een beetje nerveus: soms loopt de motor, soms niet, en het toerental lijkt ook te wisselen. Er is alleen geen toerenteller om dat te kunnen bevestigen. De linker teller toont een soort charge / eco / power verdeling met een naald en daaronder de motortemperatuur. De rechter teller bevat de normale snelheidsmeter en aanduiding van het brandstofniveau. Het gebied tussen beide tellers kan verschillende zaken tonen, zoals de kompasrichting of het verbruik.

rav4hybrid2016_bagageDe RAV4 Hybrid weegt leeg 1675 kilo, de normale benzinevariant is zo’n tweehonderd kilo lichter. Dat voel je wel. Om het weggedrag niet zwabberig te maken zijn vering en demping aangepast. In Amerikaanse tests wordt dan ook gezegd dat de auto erg stug is. Dat vond ik niet. Hij gaat prima over hobbels in de weg en verkeersdrempels. Het voordeel van een wat stugge vering is dat de auto voor een SUV inderdaad weinig overhelt. Hij heeft wel een bepaalde traagheid. Bij het snel omgooien van het stuur lijkt het alsof hij niet zo graag wil. Maar ook dat is voor sommige conventionele SUV’s geen onbekend gedrag.

rav4hybrid2016_bestuurderHet lekkerst rijdt hij op glad asfalt en bij niet te hoge snelheden. Dan is de auto heel stil te noemen. Op de één of andere manier word je er ook rustig van. Niet omdat ik zo nodig zuinig wilde rijden, maar omdat de RAV4 Hybrid niet echt vlot aanvoelt. Wanneer prestaties gevraagd worden gaat de benzinemotor flink toeren maken en door de CVT-automaat houdt hij dat hogere toerental ook lang vast. Volgens Toyota is het een stuk beter dan bij wat oudere hybrides, maar echt prettig vond ik het toch niet. Daar staat tegenover dat de RAV4 Hybrid in stadsverkeer wel heel fijn rijdt. Dan doen de automaat en de elektromotor hun best om zo onopvallend mogelijk trekkracht te leveren. De SUV is waarschijnlijk sneller dan hij aanvoelt.

Op een smal dijkje komt de auto zeker niet groot over, hoewel hij 4,60m lang is en 1,85 breed. Bij het inparkeren vallen de korte draaicirkel en de handige achteruitrijcamera – danwel panoramic view monitor – op. De instap en de toegang tot de bagageruimte zijn royaal. Een praktisch model dus.

Conclusie

De aandrijflijn is over het algemeen redelijk stil en soepel. Toch vond ik als niet-hybride rijder dat de benzinemotor nog te hoog in de toeren wil klimmen. Iets dat extra vreemd aanvoelt door de CVT-automaat. Ook klinkt er een hoog zoemend geluid tijdens het afremmen. Maar alles went, en als de berijder geen haast heeft is dit een heel prettige auto om in te vertoeven. En ik denk zomaar dat de gemiddelde Toyota RAV4 Hybrid koper geen haast heeft. Misschien zijn het wel ouderen of huisvrouwen die voor de eco uitstraling gaan. Voor de zakelijke rijder is de RAV4 Hybrid minder interessant. Het is geen plug-in en hij stoot 118 gram CO2 uit. Daardoor valt de bijtelling in het hoogste tarief.

Een interessante tijdelijke aanbieding is de RAV4 Hybrid Dynamic Plus, die nu € 37.995 kost inclusief € 1.810 klantvoordeel. Dit aanbod is geldig tot en met 31-5-2016.

Met dank aan Toyota dealer Van Schaik Krimpen B.V.