Autotest – Toyota RAV4 2.2 D-4D

De Toyota RAV4 is één van de oudste en meest bekende kleinere SUVs. Helaas is de wet van de remmende voorsprong op dit model van toepassing. In 2008 verkopen de Quasqai, Tucson, Tiguan, Captiva en Santa Fe beter dan deze Toyota. Toch blijft de RAV4 een zeer interessante auto. Als Toyota is-ie veilig, betrouwbaar en goed uitgerust. Maar wat kan de SUV met de naam Recreational Active Vehicle nu eigenlijk? Op de gebaande weg, maar zeker ook eraf?

Toyota RAV4 off road

Motor en aandrijving

Onze testauto is voorzien van een 2.2 liter D-4D common rail turbo dieselmotor. De moderne motor is voorzien van een roetfilter. Het koppel bedraagt 310 Nm tussen 2.000 en 2.800 toeren per minuut. Het vermogen is met 136 pk niet bijzonder hoog te noemen. Maar Toyota kan u ook een 177 pk versie van dezelfde motor leveren. Die brengt het tot 400 Nm koppel. ‘Onze’ testwagen is voorzien van een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen.

De kern van het RAV4 aandrijfsysteem wordt gevormd door een zogenaamd Integrated Active Drive System. Dit is een computergeregelde vierwielaandrijving. Het 4WD systeem zorgt automatisch voor een goede verdeling van de aandrijfkrachten tussen voor- en achterwielen. Samen met een Vehicle Stability Control systeem (zeg maar ESP) houdt de computer de auto altijd in het goede spoor. In de stand Lock wordt het koppel in de verhouding 55-45% verdeeld over achter- en voorwielen. Er is, zoals gebruikelijk in deze klasse, geen lage gearing.

Carrosserie

De Toyota RAV4 komt bij ons over als een echte ‘crossover’. Daarmee wordt bedoeld dat de RAV4 te beschouwen is als een kruising tussen een MPV en terreinwagen. De auto is uitsluitend leverbaar in vijfdeurs uitvoering met vijf zitplaatsen. Een Van uitvoering voor grijs kenteken buiten beschouwing gelaten dan. De RAV is een typische gezinsauto met een 60:40 neerklapbare achterbank die bovendien verstelbaar is. Binnenin zijn voldoende opbergvakken te vinden. De grote achterklep met daarop het reservewiel opent naar rechts. De trottoirzijde dus, wat niet erg handig is in landen waar rechts gereden wordt.

Uitrusting

Net als bij de meeste Toyota’s kent ook de RAV4 de uitrustingsopties Terra en Sol, waarbij de Sol duidelijk uitgebreider is. Belangrijk voor 4×4 gebruik zijn het hierboven besproken Integrated Active Drive systeem en HAC en DAC, respectievelijk een heuvelop- en heuvelafhulpje. Verder zijn stuurwiel en pookknop in leer en zijn climate control, cruise control, betere audio en 17 inch velgen aanwezig. Luxueuzer dan de Sol zijn de X-Style en Executive versies. Om het nog iets ingewikkelder te maken is ook een Business pakket te combineren met bepaalde uitvoeringen. De Business uitvoering voegt aan bijvoorbeeld de Sol een full-map nagivatiesysteem en Bluetooth handsfree telefoneren toe. Bijzonder nuttige opties voor de zakelijke rijder.

Toyota RAV4 off road
Toyota RAV4 off road

Het middelste gedeelte van het dashboard bevat alle gebruikelijke knoppen, en indien aanwezig ook het (inbouw) navigatiesysteem en een startknop. Voor de pook vinden we twee cupholders. Stoel en stuurwiel zijn goed verstelbaar. Er is alleen geen mogelijkheid de armen te laten rusten. Het interieur is verder netjes in orde, maar als een standaard auto ingedeeld. We missen ‘stoere’ opties als een beugel waaraan de passagier zich bij het terreinrijden vast kan houden. Niet dat dit echt nodig is…

Rijtest

De RAV4 werd uiteraard getest op de snelweg, op binnenwegen en in de stad. In alle situaties voelt de auto als een lekker vlotte MPV of stationwagen. De dieselmotor trekt er flink vandoor. En dan reden wij nog niet eens de 177 pk versie! De SUV rijdt eigenlijk als een normale personenwagen. Pas bij het verkeerslicht merkt u dat u hoger zit dan de auto’s om u heen.

Toyota RAV4 off road

SUVlifestyle vreesde dan ook dat de RAV4 tijdens onze Greenlaningrit hopeloos door de mand zou vallen. Temeer daar we een Land Cruiser V8 bij ons hadden. Maar nee. De route van Mercator Offroad werd zonder problemen verreden. Door de compacte afmetingen, vooral de wagenbreedte, is de kans op schade op smalle paden minimaal. Bij een zanderige afdaling en bij moddersporen blijkt de RAV4 wel vrij snel de grip te verliezen, waardoor enige slip optreedt. Ook is de onderkant redelijk laag en vinden wij de stap tussen de eerste en tweede versnelling te groot. Dit laatste is overigens op de geasfalteerde weg niet merkbaar.

Conclusie

Bospaden met zand, modder en kuilen zijn geen probleem voor de RAV4. Wel is in deze situaties de stap tussen de eerste en tweede versnelling te groot. Bij echt diepe modder of sneeuw zullen de standaard banden, het gemis van een lage gearing en de beperkte grondspeling snel voor problemen zorgen. Maar daar is-ie uiteindelijk niet voor gemaakt.
De Toyota RAV4 is vanaf de Sol uitvoering compleet uitgerust. De 136 pk dieselmotor is al voldoende voor lekker vlotte prestaties en weinig interieurgeluid. Kortom, een prima gezinsauto met de bekende Toyota kwaliteit en 3 jaar garantie.

Ook leuk

Nissan Quashqai, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Land Rover Freelander 2, enzovoort…