Autotest – Toyota Land Cruiser V8

Sinds enige tijd vorm de Toyota Land Cruiser V8 de top van het Japanse 4×4 segment. En voor wie nog steeds denkt dat die Japanners net komen kijken: De V8 is de negende generatie Land Cruiser. De eerste was de BJ in 1951, daarna volgde een hele serie succesvolle LC’s, waaronder de 100. De nieuwe V8 vertoont grote overeenkomsten met de Lexus LX570, die in Amerika als het summum van luxe geldt. Als u nog steeds niet overtuigd bent: onze testauto kost ruim € 120.000.

Toyota Land Cruiser V8

Motor en aandrijving

U begrijpt dat de V8 zo heet omdat er een V8 in ligt. Voor de USA, Rusland en Azië is de nieuwe 4.7 VVT-i V8 benzinemotor interessant. Deze is altijd gekoppeld aan een automatische transmissie met 5 versnellingen. De motor levert 445 Nm bij 3.400 omwentelingen per minuut en 288 pk bij 5.400 toeren. Hier ten lande zal vooral de dieselmotor interessant zijn. Wij reden dan ook de 4.5 D-4D V8 dieselmotor in combinatie met een automatische transmissie met 6 versnellingen. Deze dieselbeul levert 650 Nm van 1.600 tot 2.800 toeren (koppelkromme type Tafelberg). Het vermogen is met 286 pk bij 3.600 toeren maar ietsje minder dan bij de benzinemotor.

Uiteraard is een Land Cruiser voorzien van een geavanceerde 4×4 aandrijflijn en ophanging. De folder legt u alles uit over afkortingen als KDSS, AHC, AVS, ABS, EBD, BA, hill start assist en downhill assist. Wij bespreken een aantal van deze Aziatische PA’s (Persoonlijke Assistenten) onder het kopje Elektronica.

Toyota Land Cruiser V8

Carrosserie

De carrosserie is erg omvangrijk en behoorlijk vernieuwd. Opvallend zijn de koplampen met een soort uitsteeksels eraan. Eerst dachten we nog dat deze de breedte van de auto markeerden, maar je ziet ze niet vanuit de cabine. De styling kan worden omschreven als imposant maar toch ingetogen. Wel lijkt duidelijk dat de auto sterk is gericht op de Amerikaanse markt.

Toyota Land Cruiser V8

In een auto met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,97 m (zonder spiegels) en een hoogte van 1,91 m kom je geen ruimte tekort. Of het moet parkeerruimte zijn natuurlijk. Het interieur is werkelijk bijzonder ruim. De voorstoelen zijn heerlijk comfortabel en worden gescheiden door een zeer breed opbergvak. De achterbank heeft veel beenruimte, zelfs bij een lange bestuurder, en achter die achterbank zijn nog twee stoelen verkrijgbaar. De V8 is daarmee een zevenpersoons auto. De achterste twee stoelen zijn gemakkelijk op te klappen zodat u nog wat laadruimte overhoudt.

Uitrusting

De Land Cruiser V8 is leverbaar in een VX en Executive versie. De VX is standaard al overcompleet, met onder meer veel airbags, Smart Entry, 18 inch lichtmetalen velgen, automatische airco, audiosysteem met 6-cd wisselaar, cruise control, automaat en lederen stuurwiel. De Executive voegt daaraan toe een Active Height Control systeem met in hoogte verstelbare luchtvering, een DVD navigatiesysteem met aanraakscherm, een parkeercamera achter, Bluetooth telefoonkoppeling, extra houtaccenten en alles elektrisch.

Toyota Land Cruiser V8

Het kan even duren voordat u alles in deze auto weet te vinden. De instructieboekjes zijn ook beangstigend dik. Toch is het rijden in de auto bijzonder eenvoudig. Het is een kwestie van instappen, op de startknop drukken (wel de rem intrappen), de automaat in D zetten en gaan. Als u bovenstaande goed gelezen hebt mist u het onderdeel ‘auto openen’. Dat klopt. Het Smart Entry systeem ziet dat u de sleutel op zak heeft en opent zelf de deuren.

De enorme spiegels zijn gelukkig inklapbaar, alleen bevindt de knop hiervoor zich op een onzichtbare plaats links van het stuur. Deze moeilijke bereikbaarheid geldt ook voor enkele andere knopjes, zoals de spiegelverstelling links, de differentieelsper rechts, en wat knoppen rechts naast de pook.

Elektronica

Voor deze autotest maken we gebruik van een Greenlaning route van Mercator Experience. Marco rijdt met ons mee en toont zo de mooiste en rustigste plekjes van Brabant. Maar eerst moeten we op het startpunt aan komen. Dat lukt prima met het touch-screen navigatiesysteem. Dit is voorzien van knoppen aan de linkerzijde waarmee u kunt schakelen tussen een kaartweergave, het invoeren van de route (door het indrukken van letters, wat trouwens niet al te vlot gaat), en het bedienen van de diverse auto-electronica. De navigatie zelf gebruikt uitstekend kaartmateriaal met een hoge resolutie. De kaart draait goed met de autopositie mee. Een blauwe lijn toont de te volgen route en een vrouwenstem uit een aparte speaker geeft tijdige instructies. Bij afslagen splitst het scherm zichzelf en geeft een 3D weergave van de weg. U kunt het scherm ook zelf splitsen. Erg handig vonden wij een deel op 500m zoompositie en een tweede deel op 50m. We zien dan zowel de omgeving, als de kleine weggetjes waarover we rijden. Overigens is ook een GPS coördinaten- en kompasweergave mogelijk.

Onder het display vindt u knoppen voor de radio, ventilatie en klimaatcontrole. Als deze op de stand ‘auto’ wordt gezet kunt u de temperatuur links en rechts op de halve graad nauwkeurig instellen. De achterpassagiers regelen hun eigen klimaat.

Wanneer de achteruitversnellling wordt ingeschakeld toont het navigatiescherm het beeld van de achteruitrijcamera. Het beeld voorkomt dat u tegen een paaltje, boomstronk of kind aanrijdt. En dat blijkt erg handig, niet alleen bij inparkeren maar ook in het terrein!

Rijtest

De dieselmotor is behoorlijk stil, zo stil zelfs dat boven de 120 alleen nog windgeruis te horen is. Stationair laat de diesel zich wel een beetje horen. Hij heeft een merkwaardige, zeer lichte tik die waarschijnlijk door de klepbediening wordt veroorzaakt. Erger is het voortdurende wisselen van stationair toerental. Voor een verkeerslicht draait de auto eerst heel weinig toeren, dan komt de motor op, om daarna weer weg te zakken. En dat een paar maal per stoplicht. Onbegrijpelijk en hoogst irritant. Verder presteert de V8 zoals je van een auto met zo’n aanduiding (en prijs) zou mogen verwachten. Hij is uitermate comfortabel en onder alle omstandigheden bijzonder vlot.

Toyota Land Cruiser V8

Dit ondanks het leeggewicht van meer dan 2.500 kilo. En het is nu juist dat leeggewicht dat zich steeds laat voelen. Bij het remmen, bij het sturen, steeds bent u zich bewust van de enorme massa die rondom u in beweging is. Het op onze uitvoering aanwezige AVS systeem met een ‘comfort’ en een ‘sport’ veerstand bleken hierop weinig effect te hebben.

Een groot deel van de rijtest speelde zich buiten het asfalt af. En daar zijn we best een beetje trots op. Marco van Mercator Offroad gebruikte één van zijn Greenlaning routes om de Toyota over zandpaden, modderweggetjes en gras te sturen. Aangezien het weinig geregend had waren de paden voor de Land Cruiser V8 veel te gemakkelijk. De auto is namelijk uitgerust met luchtvering, waardoor hij een flink stuk hoger gezet kan worden. Dit verkleint de kans op carrosserieschade aanzienlijk. Ook is er een knop voor het inschakelen van de lage gearing, en één voor het inschakelen van het middendifferentieel. In combinatie met het beestachtige koppel kan de kolos hiermee werkelijk alles aan. De moddersporen werden met bijna hoorbare minachting in 4H genomen.

Het enige waar we gestoord van werden was het Toyota Park Assist systeem, dat in het terrein voordurend obstakels (zoals grassprieten) ziet en daarvoor al piepend waarschuwt. Jammer dat we de knop om dat uit te zetten pas na afloop ontdekten. Via het display kan namelijk alleen het volume en het soort melding worden aangepast.

Conclusie

Het is wel duidelijk dat er weinig betere auto’s te vinden zijn dan een Toyota Land Cruiser V8. De 4.5 D-4D dieselmotor levert 650 Nm en 286 pk. Dat is minder dan de dikste Audi’s en Mercedessen, maar meer dan aartsrivaal Range Rover (zie de test van de TDV8).
De Land Cruiser is verbazend vlot voor zo’n kolos en blijft daarbij altijd verfijnd. De terreinprestaties zijn ver verheven boven die van een Q7, X5 of Cayenne. Toch durven wij wat kritiek te hebben. Er zijn teveel knopjes weggestopt op onlogische plaatsen en niet alle functies zijn via het display te bereiken. De bediening in het terrein is te omslachtig: eerst het Park Assist met een knopje uitzetten, dan de auto in neutraal, remmen, drukken en draaien aan de knop voor de lage gearing, het luchtveersysteem op de hoogste stand zetten, eventueel de knop voor de diff-sper indrukken, eventueel de automaat in 1 of 2 en ‘shift lock’ zetten (weer een knopje) en dan pas rijden. Het Range Rover Terrain Response Systeem is in vergelijking veel simpeler.

Ook leuk

Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz GL, Range Rover.