Autotest – Toyota C-HR 1.2 Turbo Dynamic

toyota c-hr witDe laatste tijd valt vooral één auto van Toyota op: de nieuwe C-HR. De naam staat voor Coupé High Rider. Het model is voorzien van een spraakmakend uiterlijk met scherpe lijnen en een coupé-achtige vorm. Maar Toyota belooft dat de C-HR ook even spannend zal sturen als hij eruit ziet. Tijd voor een SUVlifestyle test (met dank aan Toyota Van Schaik).

Hoewel Toyota de slogan ‘van SUV naar WOW’ hanteert vind ik het eigenlijk geen SUV. De basis is zeker geen terreinauto, maar de wagen staat wel wat hoger op de poten en zorgt voor een verhoogde zitpositie. Ik noem het een crossover, maar die zijn ongekend populair tegenwoordig, dus dat is eerder een aanbeveling.

Vier uitvoeringsniveaus

toyota c-hr grijsToyota levert de Toyota C-HR in vier niveaus: Comfort, Dynamic, Executive en Premium. Verder is hij leverbaar als Bi-Tone en Bi-Tone Plus. In die uitvoeringen is het dak altijd chique zwart metallic.

De Comfort-uitvoering heeft een interessante vanafprijs voor zo’n forse en goed uitgeruste auto. Toch kunt u hem beter laten staan, want er is geen navigatie, geen achteruitrijcamera of parkeersensoren, en hij rolt op lelijke 17-inch wielen.

toyota c-hr grijs bi-toneDe Dynamic zal wel populair worden. Deze beschikt wel over een opvallend geplaatst multimediasysteem, een achteruitrijcamera, automatische airconditioning, digitale radio (DAB+), Smart Entry met startknop en lichtmetalen wielen.

De Executive biedt als extra’s onder andere: 18-inch lichtmetalen wielen met zwarte lak, een wat fraaier dashboard en halflederen stoelbekleding, een navigatiesysteem incl. drie jaar gratis kaartupdates, LED interieurverlichting, stoelverwarming vóór en Park Assist (automatisch inparkeren).

De Premium voegt daar nog een JBL premium audiosysteem aan toe en LED verlichting, Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Blind Spot Monitor (BSM) en stuurwielverwarming.

Hybride en benzinemotor

toyota c-hr witEen diesel zult u in de C-HR niet vinden, het Japanse merk vindt dat die achterhaald zijn. Natuurlijk is er wel een Hybrid uitvoering, met de aandrijflijn van de nieuwste Toyota Prius, dus inclusief de CVT versnellingsbak. Het gecombineerde vermogen bedraagt 122 pk en het verbruik wordt opgegeven voor 1 op 27. De benzinemotor is een 1.2 turbo met handgeschakelde 6-bak. Deze levert 116 pk en zou 1 op 17,5 halen. In de praktijk kan die 1.2 waarschijnlijk erg zuinig rijden, bij de hybride is dat sterker afhankelijk van de verkeerssituatie en uw gasvoet.

Het trekgewicht is overigens 1.300 kg in combinatie met de handgeschakelde 6-versnellingsbak. De 1.2 turbo is eventueel leverbaar met een CVT-automaat en All Wheel Drive (AWD).

Rijden

toyota c-hr witWij reden met een 1.2 turbo Dynamic met handgeschakelde versnellingsbak, een combinatie die waarschijnlijk veel verkocht gaat worden. Onmiddellijk valt op dat auto heel makkelijk wegrijdt. De versnellingsbak schakelt heel soepel en de motor heeft voldoende kracht om de crossover mooi schokvrij te laten wegrijden. Iets waar ik in een Yaris of Aygo altijd een beetje mee worstel.

Het eerste deel van de rit ging door een dorp en over een smalle dijkweg. Door de vele geparkeerde auto’s en tegenliggers is het rijden hier lastig. Je moet steeds in een ‘gat’ duiken, de tegenligger doorlaten, en zelf weer optrekken. Een goede test om te zien of de auto groot of onoverzichtelijk aanvoelt. En dat is dus helemaal niet zo! De C-HR is voor de bestuurder een compact, gemakkelijk te manoeuvreren voertuig.

Het model is duidelijk wat straffer geveerd en gedempt dan andere Toyota’s. Daarom valt de term ‘rijdersauto’ hier wat meer. En dat is het ook echt, de C-HR rijdt gewoon strak. En dat voor een crossover op een Prius platform (brrr). Hij duikt niet echt een bocht in, maar is goed en duidelijk in te sturen en houdt zijn lijn ook goed vast. Ook verkeersdrempels zijn met Toyota C-HR geen probleem. Waar ik verwachtte dat de achterkant wat na zou stuiteren was dat niet het geval. De auto blijft juist lekker horizontaal.

‘Gelukkig’ waren de weersomstandigheden erg slecht: 2 graden boven nul, regen, en modder op de weg. Precies het soort omstandigheden waarbij je verlangt naar een echte 4×4 met winterbanden. De Toyo is geen van beide. Verreweg de meeste uitvoeringen zijn alleen voorwielaangedreven en de demo had de standaard banden. Toch voelde ik me op elk moment veilig omdat de auto nooit ging glijden of uitbreken, zelfs niet bij een forse rijstijl.

Op de provinciale weg en op snelwegen begint op te vallen dat het maar een 1.2 liter viercilinder is. De turbo heeft heel even nodig om op gang te komen, maar trekt dan goed door. Daarbij blijft het toerental vrij laag en de auto goed stil. De handbak bevalt prima maar ik vermoed dat de CVT transmissie wel meer zal ‘janken’. Het vermogen van 116 pk is niet voldoende om écht lekker te scheuren. Een zwaardere motor kan het onderstel van de C-HR zeker aan. Maar die zou hem weer te duur maken.

Interieur

toyota c-hr navigatieHet interieur is Japans degelijk en origineel vormgegeven, maar niet van een uitzonderlijke kwaliteit. Van sommige details moet je houden, zoals het diamantmotief in de hemelbekleding en de blauwe lijn in sommige interieurs. Maar de middenconsole heeft wat teveel hard plastic, de bijrijdersstoel is niet in hoogte verstelbaar, de bestuurdersstoel is alleen handmatig te bedienen, en er is ook geen elektrische achterklep mogelijk.

Het ruimte-aanbod valt mee: ik kan met mijn 1,85m prima achterin zitten. De bagageruimte is onderin redelijk groot, maar loopt snel toe omdat de achterruit extreem vlak ligt. De leuning van de achterbank kan voorover worden geklapt. Helaas blijft er dan wel een drempel over. Maar de C-HR is er ook niet voor gezinnen, het is eerder een leuke tweede auto voor tweeverdieners zonder kinderen of met een klein kind.

Opties

Opties die bij andere merken los kunnen worden aangevinkt zijn bij Toyota alleen in een specifieke uitvoering mogelijk. Een Dynamic met JBL audio, LED koplampen, stuurwielverwarming, privacy glass, inparkeersysteem of camera is dus niet mogelijk. Dat wordt dan al snel een Premium of Bi-Tone Plus uitvoering. Maar die zijn dan ook niet veel duurder dan zo’n basisuitvoering.

Aan de andere kant zijn veel handigheden en veiligheidsvoorzieningen standaard op elk model. Zo betaalt u niets voor 7 airbags. Bluetooth, donkere hemelbekleding, ‘follow me home’ verlichting, (handbediende) airco, adaptive cruise control, automatic high beam, of een pre-collision systeem dat remt voor voetgangers. Vanaf de Dynamic beschikt u zelfs over verkeersbordenherkenning en DAB+ radio. Bij een Mercedes GLC moeten die twee opties al ruim 4.000 euro extra kosten…

Conclusie

Het is verstandig de Toyota C-HR te beoordelen naar wat het is: geen terreinauto, maar een hippe crossover met zuinige motoren en (over het algemeen) geen vierwielaandrijving. Voor rond de 30.000 euro heeft u een voldoende ruime en volwassen rijdende auto voor de deur. Die is ook nog eens uitgerust met een groot navigatiesysteem en een waslijst aan standaard opties en veiligheidsvoorzieningen. De C-HR is een vernieuwende Toyota: hij ziet er leuk uit, maar wat belangrijker is: hij rijdt ook leuk.