Autotest – Suzuki Grand Vitara 1.9 diesel

Tijdens het Suzuki Outdoor Experience 2008 kreeg SUVLifestyle.nl de kans te rijden in een Suzuki Grand Vitara 1.9 turbodiesel. Op de weg én in het terrein wel te verstaan, want Experience Island ’t Blauwe Meer in Loon op Zand had haar off-road terrein volledig opengesteld voor de Suzuki liefhebbers.

Suzuki Grand Vitara 1.9 diesel rijtest

Motor en aandrijving

Suzuki levert de Grand Vitara in een driedeurs en een vijfdeurs uitvoering. Beide zijn verkrijgbaar met een 1.9 liter turbodiesel met common rail injectie. De driedeurs heeft daarnaast een 1.6 benzinemotor, de vijfdeurs een 2.0 viercilinder of 2.7 liter zescilinder. De vijfdeurs benzineuitvoeringen zijn trouwens ook leverbaar met een GasFX pakket.

De door ons gereden 1.9 turbodiesel heeft variabele turbogeometrie, dus met verstelbare schoepen. Hij komt daarmee tot een vermogen van 129 pk en een koppel van 300 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut. De motor haalt de Euro IV emissienorm en beschikt over een deeltjesfilter. De CO2 uitstoot is 205 gram en de auto haalt daarmee energielabel F. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 13. Voor zover wij weten is op de diesel geen automaat leverbaar. De testauto was dan ook voorzien van een vijfversnellingsbak.

Het aandrijvingssysteem van Suzuki is permanent 4×4. Veel beter dus dan de gebruikelijke tweewielaangedreven systemen, waarbij pas als de auto slipt twee wielen worden bijgeschakeld. Een permanent vierwielaangedreven auto komt waarschijnlijk nooit in een slippende situatie terecht, vooral omdat het vermogen altijd wordt verdeeld over alle banden. Via een draaiknop op de middenconsole stelt u de beschikbare standen in (op de foto linksonder).

Suzuki Grand Vitara 1.9 diesel rijtest

In de 4H stand rijdt de auto normaal op de weg en door zeer licht terrein. De 4H lock stand blokkeert het middendifferentieel voor meer tractie. De 4L lock stand tenslotte vergrendelt eveneens het differentieel, maar schakelt daarnaast de lage gearing in. Deze ‘terreinversnelling’ zorgt ervoor dat de auto zeer langzaam kan rijden met ongeveer dubbele trekkracht. Een lage gearing is essentieel voor echt terreinrijden. Auto’s als de Land Rover Freelander, Hyundai Tucson, Opel Antara, Nissan Qashqai of Toyota RAV4 beschikken niet over lage gearing. Van de genoemde concurrenten beschikken alleen de Land Rover en de Opel over permanente vierwielaandrijving.

Carrosserie

Wij persoonlijk vinden de vijfdeurs uitvoering de mooiste Grand Vitara. Over de driedeurs hangt nog een beetje het ‘nagelstyliste’ imago van de oude Vitara. Met de vijfdeurs Suzuki beschikt u over een vrij ruime auto gezien de lengte van 4,47 meter. Ook de breedte en hoogte zijn relatief bescheiden, zodat het rijden in de stad of in parkeergarages geen angstige ervaring is. Bovendien is een vijfdeurs over het algemeen wat minder stoterig op slechte wegen.

Suzuki Grand Vitara 1.9 diesel rijtest

De auto is voorzien van stoere spatbordverbreders, een echt reservewiel achterop, een verchroomde grille en heldere koplampen. Een nieuwe versie die in de tweede helft van 2008 verschijnt krijgt een verder opgefrist uiterlijk, maar wij vinden deze er al prima uitzien.

De Grand Vitara is tenminste nog gebouwd als een echte terreinwagen. Dankzij een zeer geringe overhang van de carrosserie is de inloophoek voor 29 graden en achter 27 graden (driedeurs zelfs 36 graden). De vrijloophoek is 19 graden voor de vijfdeurs, een graadje meer voor de driedeurs. De bodemspeling is een gebruikelijke 20 cm.

Uitrusting

Allerlei extra’s als leren bekleding, metallic lak, een schuif/kanteldak, verwarmde spiegels of stoelen, cruise control, airco en dergelijke zijn afhankelijk van de versie of het pakket. Suzuki wil nog wel eens een speciale versie uitbrengen die over meer luxe beschikt voor een leuke prijs. Bij de luxe High Executive zijn de meest gewenste opties wel aanwezig.

Suzuki Grand Vitara 1.9 diesel rijtest

Bijzonder is het sleutelvrije startsysteem (optie op sommige modellen). Hiermee kunt u de ‘sleutel’ in de zak laten zitten. U loopt gewoon de auto in en start door een schakelaar om te draaien. De afstandbediening heeft uiteraard wel knoppen om de auto op verzoek te vergrendelen en ontgrendelen.

Het interieur ziet er verzorgd uit. Het stuurwiel is vrij klein en ook de middenconsole zit niet in de weg. De leren bekleding is netjes, maar niet op Europees niveau. Ook zijn de stoelen niet traploos verstelbaar en is het stuurwiel niet axiaal te verstellen, dus naar u toe te halen. De echte luxe in de vorm van zelfdimmende spiegels, automatisch inschakelende verlichting, elektrisch verstelbare stoelen of een navigatiesysteem ontbreekt. Niet gek gezien de prijsstelling. De testauto was extra uitgerust met een telefoon en Pioneer navigatiesysteem.

Wegtest

Op de weg verraste de Suzuki 1.9 diesel ons eigenlijk met een pittig motortje. 1.9 liter is natuurlijk niet zo groot en 130 pk is tegenwoordig nogal weinig. Gelukkig is de Soes niet zo zwaar als sommige SUV’s. In elk geval gaat-ie er lekker vandoor. De motor is zeker voldoende soepel. In de stad hoeft weinig geschakeld te worden. Dat is overigens geen straf. De vijfbak laat zich prima bedienen en vergissen is uitgesloten. Op de snelweg trekt de auto in de vijfde versnelling niet zo hard meer. Vlotte inhaalacties zonder terugschakelen zijn dan ook niet mogelijk. Daarbij is het geluidsniveau zowel in de stad als op de buitenweg prettig laag.

Suzuki Grand Vitara 1.9 diesel rijtest

De auto stuurt vlot in en maakt daardoor een zeer handelbare indruk. Het overhellen is beperkt. Remmen en vering zijn in orde, maar als echte 4×4 glijdt de Suzuki niet over de weg als een Citroën. Hobbels komen wel door, maar stuiterig kunnen we de auto zeker niet noemen.

Terreintest

SUVLifestyle.nl kon de Suzuki rijden tijdens het Suzuki Outdoor Experience 2008. Experience Island ‘t Blauwe Meer in Loon op Zand biedt een aardig off-road terrein rondom een meer. Op 7 en 8 juni was het terrein volledig opengesteld voor de Suzuki liefhebbers. En die kwamen en genoten van een schitterende dag. Het parcours is niet bijzonder uitdagend, maar voor een gemiddelde SUV al aardig lastig. Er zaten korte modderstukken in, een hoge zandberg en een zeer bochtig stukje door een bos. Gelukkig is de Grand Vitara niet al te breed en werden geen bomen geraakt.

De grote kracht van de Grand Vitara is natuurlijk de lage gearing. Gekoppeld aan een dieselmotor is de trekkracht enorm. Ondanks de standaard wegbanden slipte de auto geen moment door. Lastige bospassages, hoge bergen en dus ook steile afdalingen worden met gemak genomen. Daarbij zijn geen elektronische grappen als een Hill Descent Control aanwezig of nodig. Gewoon ‘old school’ terreinrijden: bij afdalingen de voeten van koppeling, rem en gas en gewoon in de 1 laag omlaag laten tokkelen! De Suzuki geeft geen krimp, stuitert niet, en kraakt niet. Bij echt zwaar werk zien we de mooie in kleur gespoten bumpers wel sneuvelen. Maar voor een dagje terreinrijden draait deze auto als één van de weinige SUV’s zijn hand niet om.

Conclusie

De Suzuki Grand Vitara 1.6 driedeurs is al te krijgen vanaf € 22.199. Onze luxe Grand Vitara 1.9 High Executive diesel kost € 36.099. Dat is een prima prijs, vergeleken met een Nissan X-Trail 2.0 dCi LE (€ 39.695) of Jeep Patriot 2.0 CRD Limited (€ 35.960). Veel échte concurrenten kent de Suzuki niet. Een Toyta RAV4, Land Rover Freelander II, Kia Sportage, Hyundai Tucson (diesel) of Chevrolet Captiva hebben allemaal geen lage gearing. En zijn daarmee lang niet zo terreinvaardig.

Ook leuk

Jeep Compass of Cherokee, Nissan X-Trail.