Autotest offroad – Toyota Land Cruiser 120

Tijdens het JeeBee evenement te Rotterdam Nesselande kwam de redactie van SUVlifestyle.nl enkele auto’s tegen van Toyota Spiering. Toyota Spiering is gevestigd aan de Vlambloem 1 te Rotterdam en is al 30 jaar officieel dealer van het merk Toyota. Omdat men ook het terreinrijden een warm hart toedraagt worden de vaste 4×4 klanten af en toe uitgenodigd voor het bijwonen van een evenement. Zo kan men ervaren hoe goed de Toyota’s het in het terrein doen. SUVlifestyle.nl kon een proefrit regelen, off-road natuurlijk!

Toyota LandCruiser 120 rijtest

Motor en aandrijving

De populairste motor is een 3 liter commonrail D-4D dieselmotor. Deze levert maar liefst 173 pk en een koppel van 410 Nm tussen 1.600 en 2.800 toeren. Er is ook een vierliter V6 benzinemotor met een koppel van 380 Nm, maar dit komt veel later vrij. Ons testexemplaar had een automatische versnellingsbak. Uiteraard heeft de Land Cruiser vierwielaandrijving en lage gearing. Het centrale Torsen Limited Slip Differentieel beschikt over een sper. Er is een stevig ladderchassis aanwezig, maar de wielen worden heel modern onafhankelijk afgeveerd.

Toyota gebruikt allerlei elektronische hulpjes die het leven aangenamer danwel veiliger moeten maken. VSC ofwel Vehicle Stability Control is een soort ESP, dat ervoor zorgt dat de auto bij eventueel uitbreken op de weg wordt opgevangen. A-TRC (Active Traction Control) gebruikt de remmen en speelt met het motorkoppel om de tractie in het terrein te verbeteren. Met TEMS worden de schokdempers elektronisch bijgeregeld. Dit gaat het hellen van de carrosserie tegen. Luchtvering op de achteras is een onderdeel van TEMS en biedt zowel meer comfort als de mogelijkheid de auto enkele centimeters extra rijhoogte te geven. Luchtvering is standaard op de Executive waarmee wij reden.
HAC ofwel Hillstart Assist Control hebben wij vergeten te testen. Dit systeem maakt wegrijden op gladde hellingen gemakkelijker. Ook het DAC (Downhill Assist Control) lieten wij voor wat het was. Een echte chauffeur heeft die flauwekul immers niet nodig…

Carrosserie

Wij reden in een Toyota Land Cruiser 120 vijfdeurs in ‘van’ uitvoering. Dit is een populaire uitvoering voor ondernemers met links een volledig geblindeerde en rechts een ongeblindeerde zijruit. Door een 30 cm kopschot beschikt de auto over een zee aan ruimte. De auto is voorzien van stoere wielkasten. Wij maakten ons wel enige zorgen over de in kleur gespoten bumpers aan de voor- en achterzijde. Maar Toyota Spiering blijkbaar niet. Men reed de hele dag over alle hindernissen, zelfs de rode routes. Zonder schade.

Uitrusting

Toyota onderscheidt de luxeniveaus LX (alleen driedeurs), VX, SX en Executive. De VX is de goedkoopste, de Executive natuurlijk de duurste uitvoering. Daarbij horen dan wel lederen bekleding, stoelverwarming en elektrisch verstelbare stoelen, een full-map navigatiesysteem met DVD, climate control, radio met 6 cd-wisselaar, een glazen schuif/kanteldak, verchroomde grille en in kleur gespoten bumpers, roofrails, treeplanken, de al genoemde actieve dempers en luchtvering, kortom alles.

Rijtest

Het is natuurlijk een voorrecht de Land Cruiser ook daadwerkelijk in het terrein te mogen beproeven. het gedrag op de weg zegt over het algemeen weinig over de 4×4 capaciteiten. De luxe Land Cruiser laat zich bij het starten wat horen, maar dat is snel vergeten. Bij het manouvreren blijkt de geblindeerde grijs kenteken uitvoering toch best lastig, omdat je niet goed uit alle ruiten kunt zien. Maar daar kan Toyota ook niets aan doen. Bij het rijden gebruiken we zo weinig mogelijk elektronische hulpjes. VSC, HAC en DAC staan uit. De lage gearing is uiteraard wel ingeschakeld. Het stuurwiel draait gemakkelijk rond, de bekrachtiging lijkt wel Amerikaans. De eerste dikke zandheuvels komen in zicht.

Toyota LandCruiser 120 rijtest

Omdat het een zware auto is moet je natuurlijk voor de helling wel wat gas bij geven. Echte aanlopen zijn zeker niet nodig. De Land Cruiser schuifelt gewoon zeer beheerst naar boven. Ondanks de standaard banden blijkt er vrijwel geen einde aan de grip te komen. Op knippenpaden is de auto licht nerveus. Dat wijten wij aan de erg korte lage gearing en aan het advies van onze begeleider de automaat in de L (1) te zetten. Is niet echt nodig, in de D doet-ie het ook prima.

Toyota LandCruiser 120 rijtest

Wel is die korte lage gearing van onschatbaar voordeel in echt moeilijke situaties, zoals rotspaden. Bij de droge, zanderige omstandigheden van vandaag komt de korte lage gearing alleen van pas bij afdalingen. Die verlopen daardoor zeer beheerst. We hebben geen moment het idee dat de auto er vandoor wil en bijremmen hoeft ook niet. Voordat we het knopje van de Downhill Assist Control kunnen vinden zijn we al veilig beneden.
De vering blijkt prima in orde. Door de luchtvering ligt de auto net iets hoger. Wij kregen in elk geval niets aan de grond. Gehobbel of gestuiter was er ook al niet, de auto blijkt goed – lees: niet te slap – geveerd.

Toyota LandCruiser 120 rijtest

Dat ook de Toyota Spiering mannen zelf vertrouwen in het voertuig hebben blijkt uit bovenstaande foto. Met de standaard wagen werd gewoon een zeer steile, lange afdaling uit de rode route gereden.

Conclusie

Aan de hele auto is te merken dat Toyota veel 4×4 ervaring heeft. De lage gearing en het sperdifferentieel doen hun werk uitstekend en de diesel is enorm krachtig. De carrosserie lijkt nogal kwetsbaar met zijn overhangende, in kleur gespoten bumpers. Dat valt in de praktijk erg mee. Als u hiermee schade rijdt, ligt het echt aan uzelf. De Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Executive Automaat (geel kenteken) kost € 76.890. Aardig wat geld inderdaad, maar dan heeft u wel een zeer complete auto. En bovendien een auto die geen bluf-SUV is, maar één die echt in het zwaarste terrein kan functioneren.

Ook leuk

Land Rover Discovery, Mitsubishi Pajero, Nissan Pathfinder.