Autotest – Mercedes G

Tijdens het evenement van Grand-Masters kreeg SUVLifestyle.nl de kans te rijden met een Mercedes-Benz G-klasse. Meerder, om precies te zijn. Wij testten een demowagen van G-Center op de weg en een verbouwde G in het terrein, eveneens van G-Center!

Mercedes-Benz G 400 CDI rijtest

G 400 CDI

De Mercedes-Benz G-klasse is een samenwerking tussen Daimler-Benz en Steyr-Daimler-Puch. Dit leidde in 1979 tot de marktintroductie van de hoekige terreinwagen. Al vanaf het begin waren en diverse motoren en carrosserievormen, een cabriolet en een stationwagon met lange en korte wielbasis. in 2004 vierde Mercedes-Benz het 25-jarig bestaan van het voertuig. Tot op de dag van vandaag wordt de G gebouwd, uiterlijk vrijwel ongewijzigd. Alleen kenners zien aan de omlijsting van de koplampen om welke modelserie het gaat.

De G 400 CDI die SUVlifestyle.nl reed is een jonge gebruikte auto uit het assortiment van G-Center, een specialist in deze auto’s. De G ziet eruit alsof hij alles aankan. En dat is eigenlijk ook zo. Onderhuids is een stevig ladderchassis aanwezig. De motorisering varieert met het bouwjaar, maar het zijn altijd voldoende krachtige diesels of (V8) benzinemotoren. Deze G 400 CDI is een V8 dieselmotor met een cilinderinhoud van vier liter, afkomstig uit de superluxe S-klasse. Helaas wordt de motor niet meer gemaakt. Tegenwoordig monteert men de bekende 320 CDI V6. Deze V8 diesel heeft common rail injectie, maar geen turbo. Hij is gekoppeld aan een vijftraps automaat.

Het vermogen is met 250 pk en 560 Nm ruim voldoende, zelfs voor de 2.500 kilo niet gestroomlijnd staal. Wel lijkt de auto bij het wegrijden en in de stad niet zo vlot. Dat komt doordat de duw in de rug ontbreekt die een turbo wel heeft. Maar als het gas wordt ingedrukt, dan gaat de G behoorlijk vlot van kiet. Nul naar 100 is onder de 10 seconden te realiseren.

De Mercedes is een hoge terreinwagen van de oude stempel. Verwacht dus geen personenauto-achtig weggedrag. Toch is de auto is zeer neutraal en voorspelbaar. De rechtuitstabiliteit is uitstekend en er is vrij weinig windgeruis waarneembaar. Vlotte bochten maken hem niets uit, zolang u het niet te gek maakt natuurlijk. Op plotseling gas loslaten in de bocht reageerde onze G helemaal niet. Ook de remmen zijn op hun taak berekend. Opvallend is de geringe stuurbekrachtiging. Hierdoor is goed te voelen dat we met een grote auto onderweg zijn.

Andere weggebruikers hebben u in de mastodont snel in de gaten. Toch is het voertuig kleiner dan het lijkt. Hij is even lang als een E-klasse en even breed als een C-klasse. Alleen de hoogte is een probleem wanneer u de parkeergarage in wilt. Of zo’n handige carpoolplaats met een slagboom op 1.85m, waarmee men vrachtwagens wil weren.

Binnenin worden chauffeur en passagiers verwend door lederen bekleding, volledig elektrisch verstelbare stoelen met geheugen en een Comand systeem. Dit houdt in dat er een kleurenscherm met (CD) navigatie, radio, cd en telefoonoptie aanwezig is. Natuurlijk is ook het klimaatcontrolesysteem van grote klasse. De testauto was verder voorzien van een schuif/kanteldak, mistlampen, spatbordverbreders, parkeersensoren, stoelverwarming en een standkachel.

Off-road

Grand-Masters.nl is een Nederlandse club voor eigenaren van Mercedes-Benz terreinwagens. De club organiseert evenementen voor rijders van de G-, ML- en GL-klasse. In de praktijk blijken het toch vooral de G-rijders te zijn die zich in (wat zwaarder) terrein wagen. Zoals op 24 februari 2008 in Spaarnwoude. Dit terrein is relatief klein en bestaat uit veel zware sporen, korte draaien en modderige heuvels. Op de langere, zeer modderige delen konden de leden van de Unimog club zich uitleven.

Unimog

‘Onze’ G voor de terreintest was van G-Center. De auto op de foto heeft een lier, grote terreinbanden en een body lift kit om de grotere banden netjes kwijt te kunnen. Uiteraard is het een grijs kenteken auto, want zo is de hobby nog een beetje betaalbaar. De zitpositie in de auto is prima. Ook voor langere rijders is een goede zit te vinden, en dat maken wij weleens anders mee (Defender grijs kenteken!). De versnellingsbak geeft weinig feedback. Zelden een probleem, want in het terrein is de twee ‘laag’ over het algemeen voldoende. In een enkel geval kan worden teruggeschakeld naar de eerste versnelling. Dan is extreem kruipwerk mogelijk. Nieuwere G’s hebben bovendien bijna allemaal drie sperbare differentieels. Via drie knoppen op het dashboard kunt u eerst het middendifferentieel sperren. Wordt de ondergrond zeer glad, dan kunnen achtereenvolgens ook het achterste en het voorste diff worden vastgezet. Een G met alle sperren aan komt óveral door!

Mercedes-Benz G 400 CDI rijtest

Een erg prettige eigenschap van alle G’s is de korte in- en uitloophoek. Zelfs de lange uitvoeringen hebben een zeer korte, hoge bumper. Door de grotere terreinbanden is ook de grondspeling ruim voldoende. Dat zorgt ervoor dat zorgeloos rijden mogelijk is, zonder veel kans op schade in het terrein. en dat deden wij dan ook. Eigenlijk is de G zo goed dat het bijna saai wordt. Geen helling is te hoog en geen pad te modderig. Wanneer wij twijfelen of een route wel mogelijk is zegt onze bijrijder: “Ga maar, het is een G hoor!”. En inderdaad blijkt de G de diepe sporen de baas te kunnen. Door de korte wielbasis zijn krappe bochten ook al geen probleem. Gedurende de rit blijft de motor rustig knorren. Herrie of hoge toerentallen zijn niet nodig in dit toonbeeld van Duitse degelijkheid.

Een auto van deze leeftijd heeft weinig elektronische grappen en grollen, zoals tractiecontrole, ESP, hill descent control of luchtvering. Dan kan dus allemaal niet kapot. G-Center onderschrijft onze mening. Hooguit begeeft een koppeling het. Verder is er soms bumper-, dorpel- of krasschade door onoordeelkundig terreinrijden. Verbouwde boys toys hebben daar weinig last van.

Mercedes-Benz G 400 CDI rijtest

Conclusie

Een Mercedes G-klasse is voor veel mensen een onbetaalbare droom. Een G 320 CDI diesel kost al meer dan € 100.000, een 55 AMG met getunede V8 komt op € 178.365 (stand half februari 2008). De door ons geteste G 400 CDI is niet meer nieuw leverbaar. Bij G-Center kost een dergelijke auto uit 2001 nog € 54.950. U rijdt dan wel in een echte alleskunner die vrijwel niet van een nieuwe auto is te onderscheiden. Een speeltje voor in het terrein heeft u vanaf € 7.000 tot € 20.000. En ook daaraan heeft u nog vele jaren een geweldige auto. Ook al maken uw buren grappen over ‘die zeecontainer’ op de oprit.

Ook leuk

Jeep Wrangler, Land Rover Defender.