Autotest – Mercedes-Benz GLK 320 CDI

Het segment van middelgrote premium SUV’s is de laatste tijd flink gegroeid. Land Rover kwam als eerste met de Freelander II. Deze heeft slechts keuze uit één benzine- en één dieselmotor. De BMW X3, Audi Q5 en Mercedes-Benz GLK zijn allen verkrijgbaar met dikke benzine- en dieslmotoren. En dan komt de Volvo XC60 er ook nog aan. Wij reden met de Mercedes-Benz GLK 320 CDI. Deze beschikt over een dieselmotor met 224 pk en 540 Nm koppel. Dat is nog eens andere koek dan een tweeliter TDI’tje! Wat ook meteen verklaart waarom wij de VW Tiguan niet tot de premium SUV’s rekenen.

Mercedes-Benz GLK

Motor en aandrijving

De Mercedes-Benz GLK was op het moment van testen nog gloednieuw. De enige beschikbare motoren zijn de GLK 350 met een 272 pk V6 benzinemotor en de GLK 320 CDI met eveneens een V6 aggregaat, maar dan in dieseluitvoering. Dit uiterst moderne blok beschikt over common rail injectie, vier kleppen per cilinder, een turbocompressor, partikelfilter en drie liter cilinderinhoud (dus geen 3,2). De motor levert 224 pk (165 Kw) en een koppel van 540 Nm.

Zo mogelijk nog bijzonderder is de transmissie. Alle GLK 320 CDI’s en 350’s worden standaard geleverd met een zeventraps automatische versnellingsbak. Dat geldt ook voor een GLK 280 en een 220 CDI BlueEFFICIENCY die in 2009 leverbaar worden. De laatste is een ‘zuinig’ model met een tweeliter diesel (170 pk) dat 6,9 liter op 100 km haalt. In de toekomst zullen nog wel andere motoren beschikbaar komen. Wij verwachten bijvoorbeeld net als in de C-klasse een GLK 250 CDI BlueEfficiency, met een zeer krachtige en toch zuinige viercilinder dieselmotor.

Alle GLK’s krijgen het Mercedes 4MATIC aandrijfsysteem op alle vier wielen. Dit verdeelt de aandrijfkrachten in de verhouding 45-55 over voor- en achterwielen. Veel delen van het onderstel, evenals de motoren en bakken, zijn ook te vinden in de C-klasse personenwagen.

Carrosserie

Tja … wat moet je zeggen van de carrosserie. Mooi of lelijk is aan u, wij vinden hem in elk geval verfrissend anders. Door de G in de naam GLK moet u onwillekeurig denken aan de G-klasse terreinwagen, en dat is precies wat Mercedes graag wil. Vandaar de hoekige styling. Alle GLK’s zijn voorzien van vier ruime portieren en een in één geheel openende achterklep. De laatste kan tegen meerprijs elektrisch worden geopend en gesloten.

Mercedes-Benz GLK

De GLK 320 CDI weegt leeg 1780 kg en is 4,52 m lang en 1,86 m breed. Maten voor een auto van gemiddelde afmetingen dus, en zeker geen grote SUV zoals de GL of de Audi Q7.

Uitrusting

Bij de GLK kunt u niet kiezen uit Avantgarde of Elegance pakketten. De opties zijn hier een offroad-pakket voor de styling en de techniek of een sportpakket voor styling of techniek. Vier pakketten dus. Ook is de auto tijdens een introductieperiode verkrijgbaar in een Edition 1 uitvoering. Deze is flink opgebouwd, we zouden bijna zeggen getuned, met 20 inch velgen, een sportief interieur, tweekleurig leer en allerhande dure opties.

Mercedes-Benz GLK

In het offroad-stylingpakket zitten onder meer 17 inch lichtmetalen velgen, iets andere spatborden met zwarte strips, zwarte dakrails en een andere grille en demper. Enige zorgen maken wij ons over de eveneens genoemde ‘optische bodembeschermplaat’. Klinkt niet erg functioneel.

In het offroad-techniekpakket vinden wij een offroad-knop. Jawel. Deze schakelt een speciaal rijprogramma in dat de schakelpunten van de automaat en de gasgevoeligheid aanpast. Ook is meer wielspin mogelijk omdat het ESP systeem en de tractiecontrole in offroad-modus staan. Op het dashboard is dan ook een DSR knop verschenen. Deze zorgt voor een langzame, gecontroleerde afdaling van hellingen.

Verder is elke GLK met behulp van een ellenlange optielijst op smaak te maken. Denk hierbij aan onder meer een full-screen navigatiesysteem, achteruitrijcamera, media-interface, treeplanken, privacy glass, Harman Kardon Logic 7 geluidssysteem met 11 luidsprekers, panorama-schuifdak, andere stuurwielen, stoelen en lederpakketten. De levertijd zal daardoor niet mals zijn, evenals het prijskaartje. Het is helemaal niet gek om 20.000 euro aan accessoires uit te kiezen.

Rijtest

De GLK is in tegenstelling tot veel nieuwe auto’s niet uitgerust met zo’n nutteloze start/stop knop. Gewoon de sleutel erin en omdraaien dus. De drieliter diesel begint beschaafd te snorren. Om een goede zitpositie te vinden moeten we de stoelen deels handmatig verstellen. Eigenlijk een beetje flauw op zo’n dure auto, maar volledig elektrisch bedienbare stoelen zijn tegen meerprijs leverbaar. Het stuurwiel is ook alleen met de hand te verstellen, maar wel over een breed bereik. De meeste knoppen op het dashboard zijn intuïtief te bedienen.

Dat geldt niet helemaal voor de knoppen die te maken hebben met het navigatiesysteem. Dit is maar liefst op vier manieren te bedienen: via knoppen op het stuur, knoppen op de middenconsole, via spraak (Linguatronic), en via Mercedes Comand APS controller achter de pook. Deze druk-, kantel- en draaiknop vormt de hoofdbediening voor het grote, heldere beeldscherm. Het systeem is gelijk aan dat in de C-klasse en lijkt sterk op MMI bij Audi en i-Drive bij BMW. De navigatie is overigens uitstekend in orde en de mevrouw spreekt keurig Nederlands. In- en uitzoomen gaat gemakkelijk en het systeem meldt files direct.

Mercedes-Benz GLK

Voor een auto die van 0 naar 100 gaat in 7,5 seconde voelt de Mercedes bij het wegrijden niet erg vlot aan. Maar schijn bedriegt. Alles gaat gewoon heel erg makkelijk. In een terreinwagen verwacht je geronk bij het optrekken en overhellen in de bochten als je hard gaat. Maar daar merken we in de GLK niets van. Het gaat dus al snel te hard. In de stand en op de buitenweg geeft de auto geen krimp. Nee, hij vindt het eigenlijk wel lekker om te laten zien wat hij kan. Op de snelweg is er wat windgeruis rond de voorruit en had de auto ietsje soepeler kunnen veren. Overall is de auto echter erg stil. Bij verkeerslichten trillen stuur en pook een beetje.

De testauto was uitgerust met schakelflippers. Het idee is dat u een tikje terug kunt geven met de linker flipper, gas geeft, en weer opschakelt met een tikje rechts. Maar dat blijkt nutteloos. De stapjes van de zeventraps automaat zijn zo klein, dat je wel drie keer terug moet schakelen voordat de motor echt toeren gaat maken. Doordat de automaat prima reageert kun je net zo goed het gas vloeren.

De Mercedes is ruim genoeg voor vier personen. De bagageruimte houdt niet over. Door de vrij bolle en rechtopstaande ruit passen er toch nog grote dozen in. En natuurlijk is de achterbank in delen neerklapbaar. Al met al is de GLK een praktische auto voor zakelijk- of familiegebruik.

Conclusie

En, hoe rijdt-ie nou? Daarover kunnen we kort zijn: uitstekend. De zitpositie is goed en met andere stoelen nog beter. Alles is prima verstelbaar. Het overzicht is net wat beter dan in een C-klasse, terwijl de auto toch lekker compact is. En met de 320 CDI met zeventraps bak gaat deze SUV vooruit als een sportwagen. Een prima auto dus voor in de stad en op de snelweg.
En toch gaan we ‘m niet kopen. En dat komt omdat er geen enkele emotie in de auto zit.

Ook leuk

Audi Q5, BMW X1 of X3, Land Rover Freelander II.