Autotest – Land Rover Range Rover TDV8 Vogue

De Land Rover Range Rover staat te boek als het summum op 4×4 gebied. De Range wordt immers gereden door de rijken der aarde, zoals filmsterren of de Engelse koningin. Hoewel het huidige model al in 1999 ontwikkeld is doet de auto voor ons nog niet bedaagd aan. Wel kon de TD6 dieselmotor een opfriskuur gebruiken. De nieuwe TDV8 dieselmotor met dubbele turbo’s is de krachtigste die ooit in een Land Rover werd geschroefd.

Range Rover Special Editions UK 2012

Deze Range Rover Vogue van meer dan € 130.000 werd beschikbaar gesteld door Land Rover Experience Center Knook uit Breda.

Motor en aandrijving

Tot voor kort werd de Range Rover aangedreven door een TD6 dieselmotor. Deze stamde nog uit de tijd dat BMW korte tijd eigenaar is geweest van het zeer Britse merk. Het is een zes-in-lijn met turbo die uit drie liter cilinderinhoud 177 pk en 390 Nm haalt. Inderdaad heel acceptabel, maar niet op het niveau van een Audi Q7 4.2 TDi (326 pk, 760 Nm) of Mercedes-Benz GL 420 CDI (306 pk, 700 Nm). Land Rover moest dus flink aan de bak om zich niet al te belachelijk te maken in dit Duitse gezelschap.

De oplossing werd gevonden in een TDV8 motor, een Turbodiesel V8 dus. Het nieuwe blok is voorzien van twee turbo’s met elektronisch gestuurde, variabele turbinegeometrie, intercooler en hoge druk common rail injectie. Uiteraard is dit blok speciaal aangepast voor het rijden in het terrein. De V8 heeft vier kleppen per cilinder en vier bovenliggende nokkenassen. De boring en slag bedragen 81x88mm, wat de cilinderinhoud op 3630cc brengt. Dit alles levert 275 pk op. Belangrijker is het koppel van 640 Nm dat al bij 2000 toeren piekt.

Naast de dieselmotor zijn er twee benzine V8’s: een 4.4 V8 met 306 pk en 440 Nm en een 4.2 V8 Supercharged met 396 pk en 560 Nm. Alle motoren worden gekoppeld aan een automatische zestraps versnellingsbak met de mogelijkheid tot handschakeling.

De Range Rover is de laatste Land Rover die werd voorzien van het Terrain Response systeem. Dit bestaat uit een draaiknop op de middenconsole waarmee de bestuurder het gedrag van de auto op het terrein kan afstemmen. Opties als Modder Rijsporen, Gras Grint Sneeuw, Zand, en Moeizaam rijden over rotsen zorgen voor een aangepaste wagenhoogte dankzij de luchtvering en een ander gevoel in het gas. Het programma voor rijden over rotsen werkt alleen wanneer vooraf de lage gearing wordt ingeschakeld. Dan schommelt de luxewagen als een berggeit over de obstakels heen.

Carrosserie

Aan de carrosserie is de laatste jaren bijzonder weinig gewijzigd. Dat maakt de Range Rover erg herkenbaar. Hij onderscheidt zich volgens ons in positieve zin van de modernere Range Rover Sport, die helemaal geen Range Rover is, maar eerder een opgeleukte Discovery. De nieuwste typen Range Rover zijn herkenbaar aan kieuwen met drie sleuven, net na de voorwielen. Het is een hoge vijfdeurs en vijfpersoons auto. De achterklep gaat in twee delen open: één deel naar boven en een ander deel naar beneden. Handig om op te zitten als je je laarzen uittrekt! Ondanks de redelijk grote afmetingen is de Range Rover erg gemakkelijk te rijden in de stad. Dat komt door de hoge zitpositie en de overzichtelijke vorm.

Uitrusting

Het uitrustingsniveau van de Range Rover bestaat al sinds jaar en dag uit een SE, een HSE en een Vogue. Er is nu ook een Vogue SE met wat extraatjes. Daarnaast kent men nog de Autobiography uitvoeringen, waarbij de klant zelf (dure) keuzen kan maken. De SE en HSE beschikken al over de nodige luxe, maar eigenlijk moet u gewoon een Vogue nemen. Die heeft ‘alles’. Zoals natuurlijk een automaat, het fijnste leer, een Harman Kardon geluidssysteem, touch-screen navigatie, luchtvering, zonnedak, en 19 inch lichtmetalen velgen met Brembo remmen.

Range Rover 2010 interieur

Vanaf modeljaar 2006 is het dashboard licht herzien. De pook staat nu uit het midden en er is een elektronische parkeerrem, waardoor er ruimte vrijkwam voor twee cupholders. Op de foto zijn zij verscholen achter klepjes. Net achter de pook is de draaiknop voor het Terrain Response systeem te zien. Het dashboardkastje is nu gesplitst, maar het bovenste deel bevat de cd-wisselaar en biedt nagenoeg geen ruimte.
Het touch-screen navigatiesysteem is ongewijzigd, maar biedt twee aanvullende functies. Ten eerste is de TV ontvanger weer te gebruiken. Wij hebben in Nederland nu digitale televisie, waardoor de analoge ontvanger van de voorgaande modellen geen functie meer had. Daarnaast is er nu een achteruitrijcamera ingebouwd. Deze wordt vanzelf ingeschakeld bij het achteruit rijden en toont een uitstekend beeld vanaf de achterzijde van de auto. Er zijn natuurlijk wel parkeersensoren, maar met die camera is ook te zien of er geen kind of paaltje staat.

Stoelkoeling is nieuw. Verwarming hadden we natuurlijk al. Zelfs de stuurwielrand en de achterbank zijn verwarmd. Nee, de stoelkoeling blaast koele lucht door de hiervoor geperforeerde lederen bekleding. Het niveau is regelbaar. Het systeem maakt wel wat geluid, maar is bij warm weer bijzonder prettig.

Rijtest

Omdat we zeer goed bekend zijn met de TD6 diesel waren de verwachtingen hooggespannen. Aangezien het koppel met 250 Nm is toegenomen verwachtten wij sportwagenachtige prestaties. Op papier lukt dat wel. Nul naar 100 in 9,2 seconden en een top van 200 km/h zijn natuurlijk uitstekend. Maar op de openbare weg valt het toch een beetje tegen. De zware auto schiet niet bepaald vooruit. Vooral boven de 100 km/u reageert hij niet zo vlot. Wat trouwens veel met afstemming te maken kan hebben: Range Rover rijders willen waarschijnlijk niet gelanceerd worden. Wel is duidelijk te merken dat de auto veel vlotter is bij acceleraties vanaf stilstand, of bij stadse snelheden.

De besturing van het nieuwste model lijkt iets actiever. Dat vonden wij niet zo prettig, want elke stuuruitslag voel je nu ook. Verder zijn de nieuwe stoelen niet echt beter dan de oude. Behalve die koeling dan. Van het gewijzigde dashboard merken we onder het rijden niet veel. Alleen zit de grote sleutel nu dichter bij onze rechterknie, terwijl deze voorheen veilig op de middenconsole stond.

Gelukkig zijn er ook echt positieve wijzigingen. De achteruitrijcamera is bijvoorbeeld erg leuk. Maar de echte reden om deze Range Rover te kopen is de V8 diesel. De auto is hiermee niet heel snel geworden, maar alles gaat véél moeitelozer. De zware 4×4 glijdt veel meer over de weg, zonder enige moeite, en zonder enig geluid. In vergelijking laat de oude zes-in-lijn diesel zich nadrukkelijker horen en moet deze meer toeren draaien om vooruit te komen. Dat is het dus. Geen power om mee te pochen, maar verfijning.

Conclusie

Zelf zouden wij een TD6 niet inruilen op een TDV8. Er is teveel hetzelfde gebleven, en u moet toch rekenen op het bijleggen van minimaal 60.000 euro. De nieuwe TDV8 Vogue kost minimaal € 135.100, inclusief die fijne Nederlandse slurptax. Maar als u toch een Range Rover zoekt, dan is dit de allerbeste die er is. Het verbruik blijft dankzij de dieselkrachtbron heel netjes. Wij reden 11 liter op 100 kilometer. Daarnaast vinden wij de Range Rover zowel van buiten als – vooral – van binnen veel fraaier dan de toch wat patserige Duitsers en Amerikanen.

Ook leuk

Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz ML en GL, Toyota Land Cruiser V8.