Autotest – Land Rover Freelander 2 TD4

De Freelander is eind 2006 geheel vernieuwd. Weg zijn het wat merkwaardige dashboard, de styling met invloeden van alle Land Rovers en de zwakke 1.8 benzinemotor. De Freelander 2 is een behoorlijke upgrade die nog het meest weg heeft van een te heet gewassen Range Rover Sport. De TD4 motor is de eerst verkrijgbare krachtbron. Later in 2007 volgt de uitvoering met een zescilinder benzinemotor in lijn.

Land Rover Freelander 2 rijtest

De 3.2 i6 benzinemotor was nog niet beschikbaar ten tijde van deze test, net als een automatische versnellingsbak. SUVLifestyle.nl reed daarom met een handgeschakelde Freelander 2 TD4 HSE. Dit meest luxueuze model komt zonder opties op € 55.200. Onze testauto werd ter beschikking gesteld door Land Rover Experience Center Knook uit Breda.

Motor en aandrijving

Voor de Freelander 2 zijn twee motoren voorzien. Er komt een zescilinder lijnmotor van Volvo (hij zit ook in de S80). Deze benzinemotor levert 233 pk en 317 Nm en is altijd gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De meest verkochte motor zal de TD4 dieselmotor zijn. Deze viercilinder turbomotor heeft 2,2 liter inhoud. Daaruit haalt de Freelander 160 pk en 400 Nm bij 2000 toeren. Dat is fors, maar niet beter dan bijvoorbeeld een Jeep Cherokee 2.8 CRD of een Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT.

Er zal een automatische versnellingsbak beschikbaar komen met zes verzetten. Voorlopig moeten we het nog even doen met een zesversnellingsbak. Net als de Discovery en Range Rover Sport is de Freelander 2 uitgerust met een Terrain Response systeem. Dit is feitelijk een draaiknop waarmee de bestuurder het gedrag van de auto op het terrein kan afstemmen. Terrain Response heeft hier één stand minder dan bij de ‘grote broers’. De Freelander heeft geen lage gearing en is niet geschikt voor kruipwerk over rotsen. Het systeem ondersteunt wel grass/gravel/snow, mud/ruts en sand. Andere elektronische handigheidjes zijn een helingstartregeling, de bekende afdalingsremregeling (Hill Descent Control), een stabiliteitscontrole systeem en elektronische vierwiel tractieregeling. Er is geen luchtvering.

Carrosserie

De Freelander 2 is wel herkenbaar gebleven als Freelander, maar heeft veel trekjes van de Range Rover Sport meegekregen. Dit is immers het nieuwste model uit de Land Rover stal. Opvallend zijn de luchtroosters aan de zijkanten en de honingraatgrille. De hele auto ziet er wat dikker en luxer uit dan voorheen. Vanuit de bestuurdersstoel zijn de ‘kantelen’ op de motorkap duidelijk te zien. Zij verlenen de auto een vleugje Range Rover.

Uitrusting

De aller-, allergoedkoopste uitvoering beschikt niet over het Terrain Response systeem en kan niet worden uitgerust met een navigatiesysteem of lederen bekleding. Wel zijn alle Freelanders uitgerust met alle veiligheidssystemen, zoals ABS, DSC, HDC, zij-, hoofd- en knie-airbags, centrale portiervergrendeling, een radio, lichtmetalen velgen en noem maar op. Het is dus in geen geval een uitgeklede auto.

De S uitvoering is uiteraard leuker, maar echt mooi wordt de Freelander 2 in SE of HSE uitvoering. Onze HSE beschikt onder meer over een Alpine autosysteem met 6 cd wisselaar, iPod aansluiting, automatische airconditioning, lederen bekleding met verwarmbare voorstoelen, een automatisch dimmende spiegel, stuurwielbediening voor radio en cruise control, houttrim en een zonnedak.

Rijtest

Het Premium gevoel begint al bij het starten. De sleutel verdwijnt in een speciale gleuf en we drukken op een start/stop knop. De dieselmotor komt direct tot leven en laat een licht gebrom horen. De instrumenten zijn bewust simpel gehouden. In het LCD-display kunt u met behulp van de richtingaanwijzer informatie tonen zoals het verbruik en de nog te rijden afstand met deze tankinhoud. De middenconsole staat vrij ver naar achteren en is beladen met knoppen. Toch is alles intuïtief te bedienen.

Dat geldt ook voor het navigatiesysteem dat wij al kennen uit de Discovery 3 en de Range Rover. In de Freelander is het weer gemoderniseerd. Zo zijn de knoppen fraaier vormgegeven en kan het hele display ook worden uitgeschakeld. De telefooninterface werkt nu nog beter samen met uw Bluetooth toestel. Een zeer welkome verbetering is het kunnen bedienen van het aanraakgevoelige navigatiescherm tijdens het rijden. Dat kan in de Range Rover bijvoorbeeld niet en het klinkt ook niet veilig, maar het is erg handig wanneer de passagier even een route kan invoeren.

Komende uit een Range Rover of Discovery 3 is er iets meer geluid van de motor, maar dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. De TD4 is in feite erg stil. Het vermogen is zonder meer indrukwekkend. Tot ongeveer 1700 toeren moet de motor een beetje op gang komen, maar daarna is de beer los. De auto trekt in de eerste vijf versnellingen zeer vlot door. In combinatie met de handbak kunnen we echt spreken van een sportief rijgedrag. Dat wordt ook mogelijk gemaakt door de wielophanging. De veren en dempers staan precies goed afgesteld, dus zonder hard of juist deinerig te worden. Wel moet de bezitter mogelijk wennen aan een zwaar stuurgedrag. De sterke bekrachtiging zoals in een Amerikaan is niets voor Land Rover.

Conclusie

Zijn we enthousiast over de nieuwe Freelander 2? Ja, zonder meer. De auto ziet er wat ons betreft uitstekend uit. De indruk van kwaliteit wordt aan de binnenzijde voortgezet. Kleine missers als een hardplastic deurgreep en te hoog opgehangen armleuningen doen daar niet aan af. Het navigatiesysteem werkt uitstekend en is dankzij het aanraakscherm prettig te bedienen. Afhankelijk van de uitvoering en opties kan de Freelander 2 zeer luxe worden aangekleed. Alle TD4 versies hebben echter twee dingen gemeen: de auto voelt degelijk en veilig aan en beschikt over een fijne, krachtige motor die ook zuinig kan zijn.

Ook leuk

Jeep Compass en Patriot, Opel Antara, Hyundai Santa Fe, Toyota RAV4.