Autotest – Land Rover Discovery 3 TDV6

Land Rover heeft eind 2004 een geheel nieuwe Discovery op de wielen gezet. Inmiddels zien we de auto regelmatig rijden. De luxe en ruime SUV heeft dan ook veel te bieden. Het is ten eerste een échte terreinauto die zich off-road goed thuisvoelt. Ook kunt u er zware lasten als een boot of paardentrailer achter trekken. Daarnaast is het een ruime gezinswagen met 7 zitplaatsen of een representatieve zakenauto. U heeft de keuze uit een 2,7 liter TDV6 diesel of een 4,4 liter V8 benzinemotor met maar liefst 300 pk.

Land Rover Discovery 3 TDV6

SUVLifestyle.nl reed door het Brabantse landschap met een Discovery 3 TDV6 in SE uitvoering die door Land Rover Experience Center Knook uit Breda ter beschikking werd gesteld.

Motor en aandrijving

De best verkochte uitvoering van de Discovery altijd de diesel geweest. Na een vier- en een vijfcilinder beschikt de nieuwste Discovery nu over een common rail dieselmotor met zes cilinders in V-opstelling. Dezelfde motor wordt gebruikt in de hogere modellen van Peugeot en Jaguar. Hij heeft een inhoud van 2720cc en een vermogen van 140 kW (190 pk). Het koppel van 445 Nm is niet het hoogste uit zijn klasse, maar komt al bij 1900 toeren vrij.

De TDV6 is standaard gekoppeld een handgeschakelde zesversnellingsbak. Verreweg de meeste ‘disco’s’ worden echter verkocht met een 6-traps automatische transmissie.
De afbeelding toont de automaat waarvan de pook naar links kan worden bewogen om handmatig schakelen mogelijk te maken. Naast de pook zit overigens de schakelaar voor de elektronische parkeerrem.

Land Rover Discovery 3 pook en bediening

Onder de pook is het Terrain Response systeem te zien. Dit bestaat uit een draaiknop waarmee de bestuurder het gedrag van de auto op het terrein kan afstemmen. De opties zijn Algemeen (voor de weg en licht off-road), Gras/sneeuw (voor gladde ondergronden), Modder en sporen (moddersporen), Zand (strand of woestijn) en Rotsen/kruipen (langzaam rijden over rotsblokken). De bestuurder moet – vooral in de laatste stand – zelf nog de lage gearing inschakelen. Dat is de schakelaar rechts van het gele deel. De linker schakelaar dient om de auto via de luchtvering hoger en lager te zetten.

Carrosserie

De Discovery 3 is nog steeds herkenbaar aan de knik in het dak. Deze zorgt voor meer hoofdruimte voor de achterpassagiers. Dat is belangrijker dan ooit. De Discovery 3 kan namelijk worden uitgerust met drie zitrijen. De achterste stoeltjes zijn uitklapbaar zodat u in totaal zeven personen kunt vervoeren. Het is natuurlijk geen busje en daarom is de instap naar de derde zitrij niet om over naar huis te schrijven. Voor kinderen en incidenteel gebruik voldoet het systeem. Een nadeel van de knik in het dak is de hoogte van de auto. Hij is met 484 cm lengte en 192 cm breedte al vrij fors voor in de parkeergarage. De hoogte van 189 cm kan het rijden in lage parkeergarages (190 cm) behoorlijk eng maken. De moderne en hoekige vormgeving is dan weer een voordeel bij het rijden en parkeren. De carrosserie is namelijk erg overzichtelijk.

Land Rover Discovery 3 TDV6

Uitrusting

De S uitvoering vormt het basismodel en is daardoor niet met de V8 verkrijgbaar. De S heeft 17″ velgen en beschikt over normale schroefveren. De stoelen zijn met stof bekleed, maar er is al wel een airco, radio/cd-speler (frontlader), elektrisch bedienbare ramen en verstel-/verwarmbare buitenspiegels. Diverse luxe ‘packs’ zijn op de S niet verkrijgbaar.

Vanaf de SE-uitvoering is de Discovery 3 veel leuker. Hij beschikt dan over luchtvering. Dat is voor de terreinrijder onmisbaar, want daarmee kan de auto flink hoger worden gezet. Daarnaast is het veergedrag op de weg een stuk soepeler. De SE heeft verder 18″ velgen, parkeerassistentie achter, een automatische airconditioning en de mogelijkheid luxe packs aan te schaffen. Daarvan lijkt het Luxury Pack met zijn automatische transmissie, Hi-line Audio Pack met cruise control, navigatiesysteem, parkeerassistentie voor en roof rails ideaal.

De HSE is de meest luxe uitvoering van de Discovery 3. Deze heeft standaard lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen met memory functie, een Harman/Kardon audiosysteem met radio en 6 CD-wisselaar en zo meer. De in de foto zichtbare navigatie met aanraakgevoelig scherm is altijd een optie.

Land Rover Discovery 3 TDV6

Rijtest

4x4site heeft veel ervaring met de eerste Discovery (300 Tdi) en het tweede model met de TD5 motor en ACE (Active Cornering Enhancement, tegen overhellen). Beide auto’s zijn uitstekende terreinwagens. Dat voordeel is op de weg een nadeel: de starre assen die het in het terrein zo goed doen maken de auto slecht geveerd op kleine ribbels. Ook klinkt de diesel in deze modellen erg ‘agrarisch’.

De Discovery 3 is deze modellen lichtjaren vooruit. Over de TDV6 motor kunnen wij niets dan lof hebben. Het motorvermogen van 190 pk en de grotere trekkracht maken werkelijk vlot rijden mogelijk. Dat komt deels ook door de automaat met zes versnellingen. Deze reageert veel beter en vlotter op de chauffeur dan de auto viertraps. Het ‘loeien’ van de motor wordt door de fijnere schakelpunten grotendeels voorkomen. Het motorgeluid is door de V6 motor en de betere isolatie nooit hinderlijk. Alleen is bij stationair draaien nog een lichte trilling te ontdekken.

Dankzij de luchtvering en het eigen gewicht is het veercomfort geweldig. De auto slokt zowel grote als kleine oneffenheden op. De hele auto straalt klasse en kwaliteit uit. De deuren zijn als kluisdeuren en de uitrusting is vanaf de SE uitvoering prima in orde. U voelt zich vanaf de hoge, verheven zitpositie de koning te rijk. Een beetje rijk moet je dan ook wel zijn. Het zeer hoge eigen gewicht is voor de wegenbelasting een nadeel. U tikt al gauw 550 euro per kwartaal af.

Hier en daar is de interieurafwerking niet super. Zo lijkt het dashboard wat veel vlakken van goedkoop plastic te hebben. Land Rover eigen is de lompheid waarmee u portieren en achterklep sluit. Dat geldt ook voor het aanraakgevoelige navigatiesysteem. Daarop moet u flink hard drukken. Volgens de dealer is dat bewust gedaan: alles in en aan de auto moet ook onder extreme omstandigheden en met handschoenen aan te bedienen zijn.

Conclusie

De Discovery 3 is een verplichte overstap voor bezitters van de huidige Discovery. Dit model kan net zoveel trekken, is even goed in het terrein en zeker net zo ruim. Alleen zijn de motor en de versnellingsbak veel beter en is de luchtvering geweldig. Afhankelijk van uw smaak ziet de auto er ook nog eens veel beter, maar in elk geval moderner uit. Al die uitstraling en luxe heeft zijn prijs. Hoewel de Discovery 3 verkrijgbaar is vanaf € 56.400 wilt u tenminste een SE en liefst met wat opties, zoals automaat en navigatie. Dan komt de nieuwprijs boven de € 70.000.

Ook leuk

Audi Q7, BMW X5, Jeep Grand Cherokee (Commander als u zeven zitplaatsen zoekt), Mercedes-Benz ML, Mitsubishi Pajero.