Autotest – Land Rover Defender 90 TD5

De iconische Land Rover Defender is in de laatste 20 jaar weinig veranderd. Met ingang van 2007 is er echter een nieuwe dieselmotor en een nieuw interieur gekomen. Is de Defender nu aanzienlijk veranderd? Nee hoor, het is nog steeds een echte Defender. Lees hieronder de volledige test van SUVLifestyle over de nieuwe Defender 90. Onze testauto werd ter beschikking gesteld door Land Rover Experience Center Knook uit Breda.

Land Rover Defender 90 TD5

Motor en aandrijving

Aangezien Land Rover onderdeel is (was, wanneer u dit leest?) van Ford was het mogelijk de TD5 motor te vervangen door een turbodiesel uit de Ford fabrieken. Er werd gekozen voor een 2,4 liter common rail diesel uit de Ford Transit. Deze motor was nodig om aan de strenge Euro 4 normen te kunnen voldoen. Bovendien is de motor stiller, volgens Land Rover zelf zo’n 30 procent ten opzichte van de TD5. Het vermogen is met 122 pk geen spat hoger dan dat van de voorganger. Wel is het koppel verhoogd, namelijk 360 Nm nu tegen 300 Nm voor de TD5.

De ‘nieuwe’ Defender heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak gekregen. Deze zou wat vloeiender schakelen en bijdragen aan een lager brandstofverbruik. Een automaat is niet leverbaar, maar we hebben wel eens ombouwen naar automaat gezien. Uiteraard beschikt de auto over permanente vierwielaandrijving. Dus geen inschakelen van vierwielaandrijving als u al in de problemen zit!

Wat u wel moet inschakelen bij zwaar gebruik is de lage gearing. Dat gaat nogal grofstoffelijk met een kleine pook en wat spelen met gas en koppeling. Maar dan heeft u in combinatie met de zeer lage eerste versnelling ook een auto die overal tegenop kan klimmen. In sommige gevallen is zelfs dat niet genoeg. Bijvoorbeeld wanneer één voorwiel in de lucht hangt. U wilt dan de aandrijfkracht gelijk verdelen over beide assen. Dat kan door het centrale differentieel te blokkeren, met hetzelfde kleine pookje. Als optie en in combinatie met ABS is elektronische vierwiel tractieregeling (ETC, Electronic Traction Control) leverbaar. Dit voorkomt het doorslippen van de wielen nog verder.

Carrosserie

De carrosserie laat zich omschrijven als grof en hoekig. Enige verfijning ontbreekt geheel. Zo zijn er popnagels te vinden die de plaatdelen bij elkaar houden. Deuren en sluitwerk zijn gemaakt om vooral niet stuk te gaan en niet om er aantrekkelijk uit te zien. De achterste deur heeft zelfs een klink die eruit ziet alsof hij bij de bouwmarkt is gekocht. Er zijn twee uitvoeringen van de Defender: de 90 en de 110. De cijfers verwijzen naar de wielbasis in inches. De 110 is dan ook de lange uitvoering met vier portieren. Afhankelijk van de uitvoering kunt u er veel vracht in kwijt of twee tot zeven personen.

Land Rover Defender 90 TD5

Nieuw vanaf 2007 is dat de stoelen nu allemaal vooruit wijzen. Voorheen zat men op bankjes die in de lengterichting geplaatst waren. De hier geteste 90 Station Wagon is een omgebouwde geel kenteken auto.

Dat heeft het grote voordeel dat de rechter zijruit geheel intact is gebleven. Alleen de linker achterruiten zijn geblindeerd. Verder is er een 30cm schot achter de voorstoelen gemonteerd en is het dak iets verhoogd om aan de fiscale eisen te voldoen. U kunt bij deze uitvoering natuurlijk maar twee personen vervoeren.

Land Rover Defender 90 TD5

Uitrusting

De Defender is leverbaar als E, S en SE en als X-Tech. De E uitvoering is erg kaal. Beter is de S, die beschikt over stoffen/vinyl bekleding, zonwerend glas, wielkastverbreders in carrosseriekleur en een radio met cd-speler. Ons testmodel was uitgerust met een handmatig bediend zonnedak, een verwarmbare voorruit en stoelverwarming, elektrisch bedienbare ramen, centrale portiervergrendeling en een airco. Allemaal standaard op de X-Tech, maar tegen meerprijs ook op de meeste andere uitvoeringen verkrijgbaar. Aan te raden zijn in elk geval de ‘Freestyle Choice’ lichtmetalen velgen met 235/85 16″ banden.

Land Rover Defender 90 TD5

Rijtest

Het instappen vereist enige handigheid door de hoge zit. Het is niet voor niets dat veel Defenders zijn uitgerust met sidebars of opstapjes. Ook de zitpositie vraagt nogal veel van uw inschikkingsvermogen. De auto is zelfs in zijn laatste incarnatie nooit aangepast aan de menselijke lichaamsvorm en dat is toch jammer. De linkerarm zit klem tegen de deur en de rechterknie tegen het dashboard. De stoel kan niet ver genoeg naar achteren wegens het schot in de grijs kenteken uitvoering. De één vindt het wel gezellig, de ander zal zich dood ergeren.

Het instrumentenpaneel is sterk gewijzigd. Het ziet er zelfs heel modern uit, een beetje zoals de Discovery 3. De bekende geul en de twee ventilatieroosters zijn nergens meer te bekennen. Er zijn diverse andere ventilatieopeningen, waaronder twee ronde die bovenop het dashboard geplaatst zijn. In het middendeel van het dashboard bevinden zich verder de radio, schakelaars voor de elektrische raambediening en moderne verwarmingsregelaars.

De nieuwe Defender beschikt over een veel efficiënter ventilatiesysteem. Hij wordt in de winter sneller warm en blijft dat ook. Opbergruimte is er niet veel, maar de ‘cubby box’ in het midden brengt uitkomst. Gelukkig zijn hiervóór ook twee cupholders aangebracht.

Het rijden met een Defender blijft een verhaal apart. De auto heeft wel een nieuwe versnellingsbak met een fraaie kunststoffen omhulling, maar de 1 en de achteruit zitten ons wat dicht bij elkaar. Ook is de eerste versnelling extreem kort. Handig bij het trekken van zware karren, maar bij normaal optrekken met die immer haastige automobilisten achter u. Vanaf de tweede versnelling gaat het schakelen beter en komt er ook steeds meer snelheid in de auto. Op binnenwegen en de drukke snelwegen in de randstad komt de Defender eigenlijk prima mee. Opvallend goed vonden wij de remmen. Ook is het uitzicht dankzij de grote spiegels en de niet geblindeerde rechter ruiten goed te noemen. Een extra voordeel blijken de bescheiden afmetingen. De Defender 90 is 13cm minder breed en liefst 92cm korter dan een Discovery 3. Dat merk je wel degelijk in de stad of op een dijkweggetje.

Voor wie uit een personenauto, SUV of zelfs een busje komt is het geluidsniveau even wennen. Je hoort alles. Zoals de spetters tegen de wielkasten, de wind door de ramen, en het indringende motorgeluid. En als het regent lijkt het wel of je in je tentje ligt. Vindt de Land Rover rijder vast ‘gezellig’.

Conclusie

De Defender 90 Station Wagon E is leverbaar vanaf € 38.500. Op bedrijfsautokenteken wordt dat € 30.491, zonder BPM maar met BTW. Een 110, dus de lange uitvoering, kost vanaf € 34.912. Alle prijzen zijn van eind 2007. Bent u een stoere kerel/wijf met een vrij beroep en op zoek naar een werkauto? Wij raden de sfeervolle Defender van harte aan. 4×4 enthousiast? Kan niet beter.
Bent u een gezinsmens of een modegevoelige metro-man die de Defender liefheeft om zijn robuuste uitstraling? Koop het ding in hemelsnaam niet! Kijk naar een Freelander 2. Of erger.

Ook leuk

Jeep Wrangler, Toyota Land Cruiser 70, Mercedes-Benz G.