Autotest – Land Rover Defender 110 TD5

Wat moeten we zeggen van de Defender? Het is gewoon een auto die sinds zijn conceptie in 1950 maar weinig is veranderd. Toch is de Land Rover Defender voor 2007 aanzienlijk gewijzigd. De auto heeft een nieuwe Ford dieselmotor en het interieur krijgt zowaar enige verfijning mee. Het lijkt nog het meest op dat van de Discovery. 4x4site.nl reed met een iets oudere Defender om te ervaren hoe het oermodel zich gedraagt in het moderne verkeer.

Land Rover Defender 110 TD5 rijtest

Motor en aandrijving

Zoals gezegd is er sinds kort een nieuwe motor. Wij rijden met de bekende TD5 motor die Land Rover jaren heeft gevoerd. Wat ons betreft is dit de beste motor voor een gebruikte Defender. De dieselmotor met vijf cilinders in lijn heeft een mooie trillingarme loop. Technische problemen zijn nauwelijks te verwachten. Wel is het dieselgeluid vooral na het starten en buiten de auto behoorlijk overheersend. De TD5 levert met 122 pk en 300 Nm behoorlijke prestaties en vraagt daarvoor in ruil niet veel brandstof. Uiteraard is de turbodiesel te chiptunen voor meer vermogen en koppel. Dat kan tot 28 pk en 65 Nm schelen. De vijfversnellingsbak is niet als automaat leverbaar.

Carrosserie

De carrosserie laat zich omschrijven als groot en hoekig. Enige verfijning ontbreekt geheel. Zo zijn er popnagels te vinden die de plaatdelen bij elkaar houden. Deuren en sluitwerk zijn gemaakt om vooral niet stuk te gaan en niet om er aantrekkelijk uit te zien. Denk ‘Afrika’.

Er zijn twee uitvoeringen van de Defender: de 90 en de 110. De cijfers verwijzen naar de wielbasis in inches. De 110 is dan ook de lange uitvoering met vier portieren. Afhankelijk van de uitvoering kunt u er veel vracht in kwijt of twee tot negen personen. Een populaire uitvoering van de Defenders is die voor het grijs kenteken. Dat is voor ondernemers nog steeds aantrekkelijk. Hierbij worden de zijruiten en zelfs de kleine ruitjes in het dak geblindeerd. Helaas moet het dak ook iets worden verhoogd. U mag slechts twee personen vervoeren, maar met een zitje op de plaats van de ‘cubby box’ tussen de voorstoelen worden dat er drie.

Uitrusting

Hoezo uitrusting? Bekijk de foto, er zit een stuur en een pook in en hij heeft zelfs ruitenwissers.

Land Rover Defender 110 TD5 rijtest

Okee, dat was flauw. De Defender is leverbaar als E, S en SE en soms als X-Tech. De E uitvoering is met skai stoelbekleding en bankjes achterin (negenpersoons uitvoering) wat kaal. De S beschikt over stoffen bekleding, zonwerend glas, wielkastverbreders in carrosseriekleur en een radio over voldoende voorzieningen voor dit type auto. Airconditioning is alleen standaard op de X-Tech. De bult vooraan de radiator en in de voetruimte voor de passagier is echter niet mooi. Bovendien kan zo’n airco stuk en dat moeten we niet hebben. Wij raden aan gewoon het raam of het optionele zonnedak open te zetten!

Rijtest

Het instappen vereist enige handigheid door de hoge zit. Het is niet voor niets dat veel Defenders zijn uitgerust met sidebars of opstapjes. Ook de zitpositie vraagt nogal veel van uw inschikkingsvermogen. De auto is in zijn lange historie nooit aangepast aan de menselijke lichaamsvorm en dat is toch jammer. De linkerarm zit klem tegen de deur en het stuur staat scheef. De stoelen bieden onvoldoende steun en de rugleuningen zijn veel te laag. Ook kan de stoel voor langere mensen niet ver genoeg naar achteren. In een grijs kentekenuitvoering is het zicht schuin naar achteren slecht. Dat geldt in nog grotere mate voor de korte 90, waarbij de zijruiten al vanaf de C-stijl zijn geblindeerd.

Het instrumentenpaneel is eenvoudig en beschikt over een grote geul waarin u uw rommel kwijt kunt. Daarboven zitten de bekende schuiven voor het binnenlaten van frisse lucht. De roosters hiervoor bevinden zich onder de voorruit en klappen simpelweg naar voren. Dat werkt overigens prima. Het bedienen van de verwarmings- en ventilatieschuifregelaars aan het dashboard niet, dat vereist veel kracht.

Gezien de lengte van de schakelpook lijkt het een wonder dat behoorlijk schakelen mogelijk is. Toch went dat snel. De motor voelt behoorlijk krachtig aan en komt in het normale verkeer goed mee. In de stad en de binnenweg voelt de auto heel groot aan. Toch zijn de afmetingen voor een 4×4 nogal bescheiden: 460 cm lang en slechts 179 cm breed. De hoogte van ruim 2 meter zorgt ervoor dat u in veel parkeergarages niet terecht kunt. Het rijden op de snelweg is veel minder een straf dan wij verwachtten. Na een gewenningsperiode zouden we het zelfs enigszins comfortabel kunnen noemen. De TD5 motor klinkt vrij rustig en de auto is niet echt gevoelig voor sporen of zijwind.

Off the road

De Defender heeft een traditionele opbouw met een ladderchassis en starre assen. Dat zorgt voor een oersterke auto. De lage gearing wordt ingeschakeld met een pookje op de tunnel. Vervolgens hoeft u de auto alleen nog maar in de tweede versnelling te zetten om overal doorheen te komen. ‘1 laag’ is vrijwel nooit nodig. Wel zorgen de dieselmotor en het hoge gewicht dat u bij steile hellingen een aanloopje moet nemen.
Door de simpele techniek voelt de auto lekker mechanisch aan en dat is in het terrein een voordeel. Dat geldt ook voor de vage besturing. In diepe sporen wordt het stuur zo niet uit uw handen geslagen. De Defender heeft korte overhangen en zeer hoge dorpels. Daardoor is de kans op schade minimaal. De 110 is licht in het nadeel bij hoge knippen en krappe bospassages. Hier zou de kortere 90 beter presteren.

De ideale manier om kennis te maken met de Defender in zijn natuurlijke habitat is de Land Rover Driving Experience. Deze cursussen worden in samenwerking met Land Rover gegeven door zeer ervaren instructeurs. Deze leggen de werking van alle onderdelen van de Defender uit voordat u het terrein in gaat. Ook worden proeven met de auto’s gedaan om u het juiste gevoel te geven. Denk aan het rijden langs een helling en het starten en wegrijden vanaf een heuvel. Natuurlijk kunt u ook ‘los in het bos’.

Conclusie

Een Defender is gewoon een Defender. Dat is een auto die goed beschouwd veel te duur is, volkomen onveilig en gespeend van enige luxe. Dat is allemaal niet erg. Een echte terreinwagen moet eenvoudig zijn zodat hij heel blijft. Goede in- en uitloophoeken en starre assen zijn belangrijker dan in kleur gespoten bumpers of een iPod-aansluiting. Het rustieke gevoel kunnen we dan ook wel waarderen. Dat geldt niet voor de slechte zitpositie. Je zou zeggen dat die Engelsen die in de afgelopen 60 jaar eens hadden kunnen verbeteren.
De Defender is een liefhebbersauto voor 4×4 enthousiasten en wereldreizigers. Dankzij de meevallende prestaties op de weg kunnen ook ondernemers (hovenier, stratenmaker) er hun voordeel mee doen. De zakelijke grijs kenteken 4×4 biedt in het weekend veel plezier!

Ook leuk

Jeep Wrangler, Toyota Land Cruiser 70, Mercedes-Benz G.