Autotest – Jeep Commander

De Jeep Commander is een echte Amerikaanse full-size SUV. Het is tevens de eerste Jeep met zeven zitplaatsen. In Europa is een 3.0 CRD dieselmotor uit de rekken van Mercedes leverbaar. De andere motoren zijn zo Amerikaans als een hamburger. De 4.7i V8 is best leuk maar de echte motor is de 5.7i HEMI V8 met 326 pk. Vanaf 2007 is de stoere Commander ook leverbaar op grijs kenteken.

Jeep Commander V8 rijtest

SUVlifestyle.nl reed met een Amerikaanse uitvoering van de Jeep Commander 5.7 liter HEMI V8. Deze uitvoering kan op details verschillen van de Europese uitvoeringen die in Oostenrijk gebouwd worden.

Motor en aandrijving

In de inleiding heeft u al kunnen lezen dat de Europese Commander met een 3 liter dieselmotor te koop is. Daarmee is natuurlijk niets mis. Maar een echte Amerikaan moet volgens ons toch een V8 hebbe. Jeep heeft er zelfs twee. Een 4.7i V8 kennen we uit de Grand Cherokee. Daarin is trouwens ook de topmotor van de Commander te vinden: een 5.7 liter V8 met HEMI en MDS. HEMI slaat op de halfcirkelvormige verbrandingsruimte en MDS is cilinderuitschakeling. Bij deellast en gas loslaten kunnen vier cilinders worden uitgeschakeld, wat voor brandstofbesparing moet zorgen. Het gezonde aggregaat levert 326 pk. Uiteraard is er een vijftraps automaat én lage gearing.

De Cherokee kent de aandrijfystemen Quadra-Trac II en Quadra-Drive II. Quadra-Trac II gebruikt iets meer vermogen op de achterwielen dan op de voorwielen en kan bij weinig grip razendsnel koppel sturen naar de as met de meeste grip. Quadra-Drive II stuurt daarnaast vermogen naar het linker- of rechterwiel om tractieverschillen op te vangen. Dit systeem kent ook een Electronic Limited Slip Differential.

Carrosserie

Het zal onmiddellijk opvallen dat de Commander heel hoekig is vormgegeven. Duidelijk is dat Jeep het stoere blokkendoosuiterlijk van de Hummer H2 en H3 heeft willen imiteren. De zijpanelen lopen recht af en er zijn geprononceerde wielkasten. Die worden op hun plaats gehouden met schroeven. Dat soort schroeven vinden we ook terug in het interieur. Het moet lijken alsof het dashboard en de pook ermee vast zitten.
Van opzij gezien loopt de lijn van het dak iets op. Daardoor hebben de achterste rijen passagiers meer hoofdruimte. Aan de voorzijde is de grille voorzien van de kenmerkende zeven sleuven van Jeep. Naast dakrails is de auto achteraan uitgerust met een merkwaardig soort handgrepen. Deze zitten verticaal gemonteerd en dienen volgens ons helemaal nergens toe. De 2318 kg wegende kolos kun je er niet mee duwen.
De Jeep Commander is als echte Jeep natuurlijk Trail Rated. Hij is dus daadwerkelijk in staat zich in het – zware – terrein te begeven. De vrijloophoek is voor 34 graden en achter 27 graden, de overloophoek bedraagt 21 graden. Wel zijn de bumpers in kleur gespoten kunststof zodat ze in het terrein snel zullen beschadigen.

Uitrusting

Uiteraard zijn er diverse uitvoeringen. De 5.7i HEMI V8 is in Nederland echter alleen leverbaar als Limited. Deze heeft programmeerbare stoelen, spiegels en pedalen, een navigatiesysteem, lederen bekleding en houtafwerking in het dashboard. Dat is maar goed ook, want in de basisuitvoering ziet de Commander er niet erg luxe uit. Het dashboard met zijn nepschroeven is dan geheel van goedkoop plastic gemaakt. In onze Amerikaanse uitvoering zat een iPod interface, niet bekend is of de Nederlandse auto’s deze ook hebben.

Rijtest

De afmetingen en het uiterlijk van de Commander zijn zodanig dat het manoevreren in Europese stede weleens onhandig kan zijn. Door de hoekige vormen is wel goed in te schatten waar de carrosserie ophoudt. De stuurbekrachtiging maakt het draaien van het stuurwiel heel licht. Hierdoor, en dankzij de standaard automaat, is inparkeren desondanks geen zware klus. Door de vrij kleine ramen en de stoere vormgeving (ook binnenin) voel je je veilig als in een tank. Omhoog kijken is door diezelfde kleine ramen weleens lastig.

Jeep Commander V8 rijtest

Van dit alles hadden we in Californië geen last. De auto rijdt heel gemakkelijk door het stadsverkeer van San Francisco. Op de snelweg draait de dikke V8 geen toeren en is de auto dientengevolge zeer stil.

Het verhaal wordt iets anders wanneer de auto prestaties moet leveren. Zo gingen wij de bergen in die ten noorden van San Francisco liggen. De wegen zijn hier smal en behoorlijk steil. Hier moet de 5.7 liter V8 er toch behoorlijk aan trekken. Niet dat er niet genoeg vermogen is, verre van dat. Het motorvermogen komt echter pas bij hogere toerentallen vrij en dat weet de automaat ook. Een brullende V8 en een naar voren schietende Commander zijn het resultaat. Dat heeft geen gunstige invloed op het brandstofverbruik. De grote tank is akelig snel leeg.

Conclusie

De Commander is een lekker ruime 4×4 met een dikke motor. Natuurlijk is de 5.7 V8 het leukst. De auto is als zevenpersoons uitvoering leverbaar. Als alle banken worden platgelegd is de laadvloer mooi vlak. De grijs kenteken uitvoering lijkt ons trouwens ook niet verkeerd. Jeep heeft met de Commander een echte Jeep neergezet, inclusief terreincapaciteiten. Uit bepaalde hoeken lijkt hij trouwens meer op een Hummer. Dat maakt het ‘asobakken’ gehalte van deze auto vrij groot. Het is dan ook tekenend dat gefluisterd wordt dat Jeep geen opvolger van de Commander zal bouwen. De markt voor grote SUVs loopt een beetje op zijn einde.

Ook leuk

Chevrolet Tahoe, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery 3, Mercedes-Benz GL.