Autotest – Hummer H3

De Hummer H3 zal voor de meesten inmiddels wel een bekende verschijning zijn. Hoewel, veel mensen denken nog steeds dat zij een H2 zien rijden. Dat kun je ze niet eens kwalijk nemen. De ‘baby Hummer’ heeft hetzelfde ruige uiterlijk als de H2. Naast personenauto’s toont de H3 bepaald fors. Wie de H2 en de H3 bij elkaar ziet valt het verschil onmiddellijk op. De H3 is toch wel een stukje kleiner en moet het doen met een kleinere motor. Daar staat natuurlijk tegenover dat zo’n H3 al vanaf € 50.000 te krijgen is. SUVlifestyle.nl testte de Amerikaanse geweldenaar.

Hummer H3 rijtest

Motor en aandrijving

De Hummer H3 heeft altijd een General Motors Vortec 3,7 liter motor gehad met vijf cilinders in lijn. Om het moment dat wij dit schrijven is net een V8 motor voor de H3 aangekondigd. Deze krijgt 300 pk. ‘Onze’ Hummer moet het doen met 244 pk en een koppel van 328 Nm. Dat klinkt niet bepaald kinderachtig. Of het voldoende is om de 2.231 kilo’s van dit beestje vlot vooruit te trekken kunt u verderop lezen.
Standaard wordt de H3 geleverd met een vijftraps versnellingsbak. Veel eigenaren zullen de voorkeur geven aan een automaat. In dit geval is dat een eenvoudige viertraps bak. Wel klinken de namen Hydra-Matic en StabiliTrak indrukwekkend. De laatste kreet staat voor een ESP systeem dat via de remmen elk wiel weer in het gareel kan krijgen als u dreigt te slippen. De aandrijflijn bestaat uit een 2-traps elektronisch geregeld 4WD systeem. Elke Hummer heeft permanente vierwielaandrijving.

Carrosserie

De H3 is 4,78 m lang, 1,98 m breed (zonder spiegels, maar inclusief de forse wielkasten) en is zonder dakdragers of -rails 1,87 m hoog. Vele beschrijven de auto dus als groot. Ons valt het eerlijk gezegd nogal mee. Een Opel Vectra stationwagon is met 4,84 m duidelijk langer en die is toch gewoon welkom in de binnenstad van Amsterdam of Nijmegen.

Hummer H3 rijtest

Wel toont de H3 erg groot, en dat is natuurlijk precies de bedoeling. Het design lijkt sterk op grote broer H2 en heeft ook H1 trekjes. Dat is te merken aan grote wielen, flink uitstekende wielkasten, luchtfilterachtige verhogingen achteraan de motorkap en erg kleine ruiten. Die de indruk moeten wekken dat je met deze auto over een bom heen kunt rijden zonder schade. En dan hebben we het nog niet over de grote, verchroomde grille met zeven sleuven (ooh, net als Jeep).
Hummer legt veel nadruk op de 4×4 prestaties, dus ook hierover wat cijfers. De inloophoek is 37,5 graden, de uitloophoek of achterste vrijloophoek 35,5 graden. De overklimhoek is 23,5 graden. De bodemvrijheid bedraagt 22 cm, de doorwaaddiepte 61 cm. Prima cijfers.

Uitrusting

Hummer kan de H3 aanbieden in uitrustingsniveau’s. Naast de normale, goedkoopste H3 zijn er de Luxury en de Adventure. De eenvoudigste uitvoering heeft geen lederen bekleding, geen sjiek geluidssysteem, geen schuifdak en geen gordijnairbags. Sinds enige tijd weet de importeur deze versie net onder de € 50.000 te houden. Als u nu denkt dat dit de ideale off-road versie is vergist u zich. Hummer verwacht dat u met de duurdere Adventure gaat modderen. Alleen deze versie heeft namelijk Off Road Suspension (met differentieelsper), volledige onderstelbescherming en een betere ‘kruipverhouding’ in de lage bak. Hij heeft ook een leren interieur, een chroompakket en een luxe 7-speaker audio systeem.

Hummer H3 rijtest

Zaken die wij kunnen missen tijdens echt avontuurlijke ritten. Maar goed, de Adventure kost ongeveer € 58.000 met handbak en € 61.000 met automaat. De Luxury biedt vooral meer chroom.

Rijtest

Al bij het instappen blijkt de Hummer H3 een echte Amerikaan. Hij is zeer veilig vergrendeld en als we de deuren eindelijk open hebben pingt hij erop los (je zou toch maar wegrijden met de deur open). Het starten levert een kleine teleurstelling. In plaats van een dikke grom komt de vijfcilinder benzinemotor beschaafd tot leven. Nu nog even de stoel verzetten. Helaas is de knop van de elektrische bediening wat slecht bereikbaar. Dat geldt ook voor de tuimelschakelaars voor de ramen en het kinderslot. Om die te bereiken moet je een heel kort linkerarmpje hebben. De grote spiegels zijn wel gemakkelijk verstelbaar. Op weg dus.

Eigenlijk hadden we het kunnen weten, maar de H3 stuurt als een echte Amerikaan heel gemakkelijk. Het stuurwiel is opvallend klein, maar dankzij de stuurbekrachtiging zonder moeite te bedienen. De auto helt op rotondes en in snelle bochten natuurlijk over, maar hinderlijk is het niet. Wel valt bij dit wat vlottere sturen op dat de fraaie lederen zetels totaal geen zijdelingse steun hebben. Ze zitten wel lekker, en de vering van de auto is ook heel comfortabel voor een ruige 4×4. Bij langere hobbels op de snelweg deint de H3 iets. Op korte hobbels blijkt de achtervering het moeilijk te hebben. Niet zo gek, want het zijn bladveren. Ja, u leest het goed: een in 2005 geïntroduceerde auto van € 60.000 heeft antieke bladveren.

Het grootste probleem van deze H3 is de motor, of wellicht de ouderwetse viertraps versnellingsbak. Als we gas geven is dat alleen aan het geluid te horen – en waarschijnlijk aan het brandstofverbruik. Versnellen doet de auto pas veel later. Dat maakt invoegen op de snelweg tot een actie die je moet plannen. Of gewoon met 80 invoegen natuurlijk, het overige verkeer zal wel opzij gaan voor het ruige imago. Ook op binnenwegen moet je niet teveel haast hebben. Niet dat de Hummer niet vooruit komt, maar echt accelereren doet-ie pas als het pedaal lomp gevloerd wordt en de automaat twee trappen teruggaat.

Conclusie

De Hummer H3 laat enigszins gemengde gevoelens achter. Het is een auto met een waanzinnig ruige uitstraling. Hij lijkt erg op de H2 en dat is natuurlijk wel een statussymbool. Er zit een dikke motor in (3,7 liter) en de off-road eigenschappen staan ver boven die van al die andere SUVjes op de weg. Bovendien rijdt de auto erg gemakkelijk en is hij helemaal niet zo groot als hij lijkt. Houdt u van Amerikanen, dan is de Hummer zeker een proefrit waard.
Aan de andere kant zijn vooral de motor en bak wat onder de maat voor Europese omstandigheden. Een dikke diesel met een goede zestraps automaat zou eigenlijk veel lekkerder rijden en tegelijk zuiniger en milieuvriendelijker zijn (met roetfilter). Dat doet Hummer natuurlijk niet, ze lossen het probleem op typisch Amerikaanse wijze op. Er komt gewoon een grotere motor in. Een V8, maar wel gekoppeld aan die viertraps automaat.

Ook leuk

Jeep Wrangler Unlimited, Jeep Grand Cherokee, Toyota FJ Cruiser.