Auto’s in de Dakar: Toyota Hilux

Toyota Hilux De VilliersIn de Dakar 2013  rijdt van alles rond: naast vrachtwagens, motoren en quads natuurlijk buggy’s en auto’s. SUVLifestyle.nl licht af en toe een interessant model toe. Vandaag gaan we het hebben over de Toyota Hilux die onder meer gereden wordt door Dirk De Villiers en Dirk von Zitzewitz. Ook Peter van Merksteijn Sr. koos voor deze auto.

De Toyota Hilux is niet echt een standaard keuze voor een Dakar auto. Deze zijn de laatste jaren steeds vaker gebaseerd op rally-auto’s en buggy’s. Toyota Zuid-Afrika en grote Toyota-dealer Imperial zetten echter twee zwaar geprepareerde HiLuxen in voor de Dakar 2013. Onder de vlag van Toyota Motorsport’s rijden in auto nummer 301 Giniel de Villiers en Dirk von Zitzewitz. Auto 312 wordt gereden door  Duncan Vos en  Rob Howie. Het is daarmee een echt Zuid-Afrikaans team. Aangezien Afrikaans voor ons niet zo moeilijk is laten we de mannen zelf aan het woord over de voorbereidingen:

Toyota Hilux De Villiers in actie“Die Hilux het voortdurende ontwikkeling gedurende die plaaslike veldrenkampioenskapseisoen ondergaan en het nou talle van die evolusie-Hilux se nuwe toerusting ontvang. Al twee die voertuie word nou deur ‘n vyfliterweergawe van Toyota se aluminium V8-produksie-enjin aangedryf, wat met ‘n lugbeperker van 36 mm toegerus is om aan die Dakar-vereistes te voldoen.”

Voor wie het toch niet helemaal kon volgen: de Hilux wordt aangedreven door een aangepaste productie-V8 van Toyota, die is voorzien van een 36mm restrictor. Het chromoly buizenframe met geïntegreerde rolkooi wordt speciaal voor deze auto in België gemaakt. Naast de twee Imperial Toyota’s worden door het Belgische Team Overdrive nog vier auto’s gebouwd.

Toyota Hilux Van MerksteijnPeter van Merksteijn Sr. rijdt met Eddie Chevalier ook in zo’n betrouwbare Hilux. Helaas is hij inmiddels uit de rally. Na drie dagen raakte de Toyota op hoge snelheid “een onverwacht opduikend rotsblok en stuiterde over het zand”, aldus het persbericht. “Met Van Merksteijn en Chevaillier was gelukkig niets aan de hand, met de auto des te meer. Tot de assistentievrachtwagen van Overdrive Racing arriveerde, sleutelden rijder en navigator zelf aan de afgebroken voorwielophanging. Al was het met grote achterstand, zij wilden de rally graag voortzetten. Later die avond bleek echter dat ook de rolkooi van de auto door de crash was vervormd.”