Auto’s in de Dakar: HRX Ford

Deze keer is het de beurt aan de HRX Ford. Een auto die in de Dakar 2013 wordt ingezet door teams als XDakar (Erik van Loon en Marc Wams) en Riwald (Bernhard ten Brinke, Erik Wevers en Gert Huzink. Met uitstekende tussenresultaten. Maar waarom lijkt die Ford toch zo verdacht veel op een Mitsubishi?

HRX Ford Dakar 2013 - ontwikkelingsfaseDe HRX Ford is een ontwikkeling van de Nederlandse specialisten van Wevers Sport Offroad. De basis is Mitsubishi Racing Lancer uit de Dakar van 2012. Daarmee is het uiterlijk verklaard. Dit jaar zien we dat diverse teams grote V8 motoren inbouwen. Deze zijn in de basis erg betrouwbaar en hebben vaak van nature veel trekkracht. En dat kun je wel gebruiken in al dat zand.

Vandaar dat bij de voormalige Mitsubishi nu is gekozen voor de motor uit de huidige Ford Mustang. Het gaat dus om een 5.0 liter V8 motorblok van aluminium, door Ford kenners aangeduid als de ‘Coyote’ motor. Dit blok heeft in de Mustang rond de 418 pk. Het Coyote blok kan veel meer aan. In de Shelby GT 500 komt er dankzij een supercharger meer dan 660 pk uit. De Dakar motor zou slechts 345 pk leveren, wat er wellicht op duidt dat deze motor geschikt is gemaakt voor slechte benzine en iets is teruggetuned om de vermogensafgifte te optimaliseren. De rally-auto maakt gebruik van een Sadev versnellingsbak met zes sequentiële verzetten.

Dankzij die Ford V8 motor heeft de auto nu de naam Ford meegekregen. De door de ontwikkelaars zelf verzonnen aanduiding HRX komt van Henry Racing Cross (X)-country. Waarbij Henry staat voor Henry Ford, de oprichter van het Amerikaanse autobedrijf.

Nederlanders met de HRX Ford
Bernhard ten Brinke had zijn auto volgens ons al laten versturen naar Lima, maar besloot daarna om persoonlijke redenen van deelname af te zien.
HRX Ford Dakar 2013 - Van LoonDe zeer snelle Erik van Loon en Marc Wams van het XDakar team zijn sinds gisteren uit de rally. In de zesde etappe van de Dakar Rally kon Van Loon net niet over een duin komen. In een nieuwe poging draaide hij de HRX Ford om en zette aan. ‘Het spoor lag rechts, maar dat haalde ik niet’, vertelde Van Loon, eenmaal aangekomen in het bivak van Calama. ‘Ik probeerde het nog een keer, een paar meter naar links, met iets meer gas. Net voor de top liet ik, zoals gewoonlijk, het gas los. De achterwielen graven zich dan in en je remt af. Maar dat gebeurde niet. Integendeel: de wielen slipten door, hapten en ik werd gelanceerd. Ik sprong er zo vanaf en landde op de neus. De auto is vier keer gerold en kwam met een ontzettende klap op de wielen neer. Alles is kapot.’
HRX Ford Dakar 2013 - RiwaldBeter vergaat het het Riwald Dakar Team. Op 10 januari Erik Wevers de eerste top 10-klassering behaald. Samen met zijn Belgische navigator Fabian Lurquin rukte de Twentse coureur gestaag op in de rit over 454 km tussen Arica en Calama. Dankzij de formidabele tiende plaats met de HRX Ford is het duo geklommen naar plek 12 in het algemeen klassement. Gert Huzink en zijn navigatrice Eugénie Decré behaalden in eerdere etappes al goede resultaten.