Autokosten (US) vergeleken

Mercedes-Benz GL63 AMGDe Amerikaanse organisatie ConsumerReports bekeek onlangs weer eens wat de kosten voor het hebben van een auto zijn. Iets waar steeds meer Amerikanen toch over nadenken. Ook voor ons is het interessant om de resultaten te vergelijken.

In de basis zijn er natuurlijk niet zoveel verschillen tussen autokosten in de US en hier. Het grootste deel van de kosten wordt ingenomen door afschrijving. ConsumerReports stelt dit op 48%. Daarna zijn de grootste kosten brandstof (24%), rente op de lening (11%), verzekering (10%), onderhoud en reparatie (4%) en belastingen (4%). Het maakt natuurlijk wel veel uit dat de benzine gemiddeld 4 dollar per gallon kost, ofwel 0,82 euro per liter. Maar de berekeningen tonen aan dat een V6 in Amerika vrijwel altijd duurder is dan een viercilinder, net als hier.

Duur en goedkoop
Op haar website geeft ConsumerReports een mooie lijst weer van duurdere en goedkopere auto’s in een bepaalde categorie. Een in aanschaf duurdere auto hoeft daarbij niet duurder te zijn over de totale duur van het eigendom, vaak 5 jaar. Maar toch is dat vaak wel zo. Een paar voorbeelden:

Kleine SUV

Toyota RAV4 viercilinder: $7.000 per jaar

Hyundai Tucson viercilinder: $7.500

Kia Sportage (2.0T) $9.250

Volkswagen Tiguan $9.750

Midsize SUV

Hyundai Santa Fe (4-cyl.) $ 8.000 per jaar

Kia Sorento (4-cyl.) $8.250

Jeep Grand Cherokee (V6) $11.250

Jeep Grand Cherokee (V8) $12.750

Upscale/luxury SUV

BMW X3 (3.0) $10.250 per jaar

Land Rover LR2 (Freelander) $10.500

Mercedes-Benz GLK350 $11.500

Land Rover Range Rover Evoque $11.500

Land Rover LR4 (Discovery 4, met V8) $14.250

Porsche Cayenne (V6) $15.250

Land Rover Range Rover Sport $16.250

Mercedes-Benz ML350 $14.250

Mercedes-Benz GL450 $16.500

Cadillac Escalade (base) $17.250

Conclusie
Het is misschien niet verrassend om een RAV4 beter te zien presteren dan de wellicht goedkopere Tucson. Dat zal veel te maken hebben met de verkoopwaarde van de Toyota, en die is weer hoog omdat Toyo’s nu eenmaal zo’n betrouwbare naam hebben.

Waarom de BMW X3 zo goedkoop is moeten we even uitleggen. Het is weliswaar een luxe, relatief prijzige auto met een zescilinder, maar BMW betaalt in Amerika de eerste jaren het onderhoud. Daarna is het wel een dure auto om te rijden. Ook is het vreemd om een Freelander en een Range Rover Sport in dezelfde categorie te gooien, maar het gaat volgens de Amerikanen in beide gevallen om luxe SUV’s. Dat een GLK350 goedkoper is dan een GL450 zal duidelijk zijn. Diesels komen in de VS bijna niet voor, dus het gaat hier altijd over een benzineversie. Wel opmerkelijk vinden wij dat de Land Rover Discovery, hier altijd met V8 geleverd, goedkoper blijkt dan een Porsche Cayenne instapper met V6.